این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
فرآیند نو
، جلد ۱۴، شماره ۶۶، صفحات ۵۶-۷۱
عنوان فارسی
ارائه روشی جهت پیادهسازی سیستم بهایابی بر مبنای فعالیت فازی: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
نمونه مورد مطالعه این نوشتار، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه قم بوده که بهای تمام شده هر لیتر فرآورده (نفتگاز، نفتسفید، بنزین و بنزینسوپر) در سال95 با اعمال سیستم"بهایابی بر مبنای فعالیت و بهایابی برمبنای فعالیت فازی" محاسبه شد. لذا از سه معیار که با استفاده از نظر کارشناسان احصا گردید، جهت تسهیم هزینههای مراکز فعالیت استفاده شد تا با مقایسه، دقیقترین معیار تسهیم شناسایی گردد. این مقایسه توسط آزمون آماری ویلکاکسون انجام گرفت. نتایج نشان میدهد بین مبناهای تسهیم هزینه 1 و 2 شباهت و بین مبنای 3 با مبناهای 1و 2 تفاوت وجود دارد و این یافته از نظر کارشناسان مربوطه نیز، مورد تایید میباشد. همچنین توسط آزمون آنالیز واریانس دوطرفه تاثیر نوع فرآورده و روشهای تسهیم و اثر متقابل آنها بر بهای تمامشده سنجیده شد. نتایج نشان میدهد نوع فرآورده و مبناهای تسهیم روی بهای تمام شده تأثیری ندارد و بهای تمام شده میتواند تحت تاثیرعوامل دیگر مانند هزینههای انجام شده، ماه بررسی و غیره باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهایابی بر مبنای فعالیت،بهایابی بر مبنای فعالیت فازی،محرکهای هزینه،شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه قم،
عنوان انگلیسی
A method for implementation of fuzzy activity-based costing system, case study
چکیده انگلیسی مقاله
Sample in this paper, is the National Company for distribution of petroleum products in Qom region that calculated the cost per liter of product (gas oil, kerosene, gasoline and super gasoline) in 95 by applying the system of activity-based costing and fuzzy activity based costing. So, three criteria that Experts determined used for sharing costs of activity centers to compare them, identify the most accurate measure of cost sharing. This comparison was performed using the Wilcoxon test. Results show similarities between1and2criteria and there are difference between the third bases whit the1and 2 bases. According to experts, the costing by methods1and 2 is approve. It also using two-way analysis of variance, the influence of the kind of products and cost-sharing methods and interaction between on the costing was measured. The results show that types of products and different criteria does not affect the costing. And the costing can be affected by other factors such as costs, months of investigation and etc.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بهایابی بر مبنای فعالیت,بهایابی بر مبنای فعالیت فازی,محرکهای هزینه,شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه قم
نویسندگان مقاله
ملیحه بابائی |
دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع دانشگاه صنعتی قم
محمدرضا مرجانی |
استادیار دانشگاه صنعتی قم
فهیمه نوروززاده قالهر |
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه قم- کارشناس امور مالی
نشانی اینترنتی
https://www.farayandno.ir/article_246362_c04a6b62c2ce887c78086ca556036366.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات