این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند نو، جلد ۱۶، شماره ۷۳، صفحات ۸۰-۱۰۳

عنوان فارسی مطالعه تأثیر پیشایندها بر عملکرد صادراتی فراورده‌های نفتی ایران
چکیده فارسی مقاله صرف‌نظر از انگیزه ورود به بازارهای بین‌المللی، دغدغۀ اصلی سازمان‌ها بهبود عملکرد صادراتی است. با توجه به جایگاه صنعت نفت در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور و به دلیل نبود مدل جامع عملکرد صادراتی فراورده‌های نفتی ایران، این تحقیق می‌تواند راهکاری مناسب برای رشد و توسعه این صنعت، به‌خصوص در سطح بین‌المللی گردد. مسئله اصلی تحقیق به شرح ذیل است: تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی فراورده‌های نفتی ایران چگونه است؟ روش پژوهش این مطالعه، روش کمی و جامعه آماری شامل شرکت‌های صادراتی فراورده‌های نفتی ایران است. در این مطالعه از نمونه‌گیری احتمالی و روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. با توجه به رهیافت کمی پژوهش، برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسش‌نامه پنج گزینه‌ای با طیف لیکرت استفاده شده است. تعداد نوزده متغیر و با استفاده از گویه‌های چندگانه و دامنه پیوستاری پیشنهادی اندازه‌گیری شده‌اند. جهت سنجش متغیرها از 57 گویه استفاده شده و برای تجزیه‌وتحلیل استنباط شواهد بخش کمی از مواردی شامل: تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی 16 فرضیه قابل‌اثبات هستند. تا جایی که پژوهش‌گر مطلع است هنوز در ایران تحقیق تجربی جامعی در مورد عوامل تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی فراورده‌های نفتی انجام نشده است؛ بنابراین مسئله اصلی تحقیق در این مطالعه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد صادراتی،بازارگرایی،منابع شرکت،آمیخته بازاریابی،محیط کلان،

عنوان انگلیسی A Study of Antecedents Effects of Iranian Oil Products Export Performance
چکیده انگلیسی مقاله Actually all of the companies aim to export performance improvement. In according to the oil industry situation in Iran's vision and, not having a comprehensive model of Iranian oil products export performance, this research could improve and develop this industry in international markets. The statement was as below: What are the antecedents of Iranian oil products export performance? This research method is quantitative and statistical society includes Iranian oil products export companies. Probable sampling and random sampling method was used in this research. Regarding this quantitative research, a Likert Spectrum Questionnaire of 5-point scale was used to gather information. 19 variables were measured by multiple items and Proposed continuity domain. 57 items were used to measure structures; these cases were used for analyzing the deduction of quantitative evidence: Exploratory factor analysis, Confirmatory factor analysis, Structural equation modeling. All 16 hypotheses were supported. There has not been any comprehensive research about antecedents of export performance in Iranian oil industry according to researcher information. Considering different dimensions of Iran's market, a model of export performance and its antecedents for Iranian oil products was presented in this research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عملکرد صادراتی,بازارگرایی,منابع شرکت,آمیخته بازاریابی,محیط کلان

نویسندگان مقاله زهرا مهدوی ثابت |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمد علی عبدالوند |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

کامبیز حیدرزاده |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محسن خون سیاوش |
استادیار، گروه ریاضی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://www.farayandno.ir/article_249085_611a6762d917d8ea10725a0753c92051.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات