این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند نو، جلد ۱۷، شماره ۷۸، صفحات ۲۲-۳۶

عنوان فارسی مدلسازی جاذب دینامیکی ارتعاش در سیستمهای لوله‌کشی با استفاده از نرم‌افزار CAESAR II
چکیده فارسی مقاله ارتعاشات خارج از محدوده مجاز در سیستمهای لوله‌کشی فرآیندی به دلیل ایجاد بارهای نوسانی منجر به خستگی، شکست و در نهایت توقف در تولید می‌شود. مطالعه حاضر بر روی کاهش ارتعاشات در یک سیستم لوله‌کشی واقعی در پالایشگاه نفت انجام شده است. سیستم با در نظر گرفتن دامنه جابجایی ماکزیمم لوله و فرکانس مربوطه در نرم‌افزارCAESAR II مدلسازی شده و تنشهای وارد بر فلنجها و تکیه‌گاهها، فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای سیستم در تحلیل دینامیکی استخراج می‌گردد. جهت کاهش ارتعاشات، تیر یکسرگیردار با جرم متمرکز در انتها که در این مقاله beam DVA نام‌گذاری می‌شود، به عنوان جاذب ارتعاش طراحی و سپس کل مجموعه در نرم‌افزار CAESAR II مدلسازی می‌گردد. نتایج مدلسازی نشان می‌دهد استفاده از beam DVA با مشخصات بهینه می‌تواند منجر به کاهش 73% درصدی دامنه جابجایی در لوله شود. جهت صحه‌گذاری بر نتایج، beam DVA ساخته و در سیستم لوله‌کشی واقعی نصب می‌شود. اندازه‌گیری‌های تجربی نشان می‌دهد با نصب beam DVA سطح ارتعاشات لوله به میزان %69 پایین می‌آید. لذا تطابق قابل قبولی مابین نتایج مدلسازی و تجربی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتعاشات،سیستمهای لوله‌کشی،جاذب ارتعاش،نرم افزار CAESAR II،

عنوان انگلیسی Modeling of piping system with dynamic vibration absorber using CAESAR II
چکیده انگلیسی مقاله Vibrations exceeding the permissible limits in piping systems causes cyclic loads that lead to fatigue, damage, and fracture. The present study addresses vibration reduction in an actual piping system in a petroleum refinery. CAESAR II was used to model the piping system based on the maximum displacement and the corresponding frequency. The stresses exerted on the flanges and supports, displacements, natural frequencies, and system mode shapes are obtained from dynamic analysis. To reduce vibrations, we propose a cantilever beam with a lumped mass at the free end (named a “beam DVA” in this paper) as the vibration absorber. CAESAR II’s dynamic analysis results indicate that using an optimal beam DVA can lower pipe displacement by 73%. Next, the beam DVA is constructed and installed in the actual piping system to validate the modeling results. Experimental measurements show that installing the beam DVA reduces the vibration level of the pipe by 69%. Hence, a good agreement exists between the modeling and experimental results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارتعاشات,سیستمهای لوله‌کشی,جاذب ارتعاش,نرم افزار CAESAR II

نویسندگان مقاله مهدی کریمی |
دکتری، هیئت علمی دانشگاه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران

آرش شریفی |
کارشناس ارشد، واحد تعمیر و نگهداری، شرکت پالایش نفت کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

نغمه فیروزفام |
کارشناس ارشد، آموزش و پرورش کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مهرداد شمشادی |
دکتری، واحد مهندسی طرحها، شرکت پالایش نفت کرمانشاه، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://www.farayandno.ir/article_701661_551fbc58e4213689d3f085ea807cb39c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات