این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 20 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۳۲۱-۳۵۰
عنوان فارسی
نقد وصول و فقر اصول
چکیده فارسی مقاله
اصول فقه مجموعهای از علم و فنِّ مربوط به استنباط احکام از منابع معتبر شرعی بود که رفته رفته در کنار علم فقه شکل گرفت و در آغاز به عنوان ابزاری برای فهم کتاب و سنّت و استخراج درست قواعد از این منابع به شمار میآمد؛ اما پس از آن به صورت رشتهای مستقل مورد توجه قرار گرفت. با ایجاد دانشکده های حقوق در ایران، یکی از دروسی که به عنوان دروس تخصصی علم حقوق ارائه گردید اصول فقه بود و آنگاه کتابهایی توسط استادان حقوق در این زمینه نگاشته شد و در لابلای کتاب های حقوقی به ویژه حقوق مدنی به قواعد و فنون اصولی استناد گردید. در این مقاله، نویسنده بر اساس تحقیق و تجربه دو دهه تدریس علم اصول تلاش کرده است تفسیرهای نادرست رایج را در این قلمرو نقد کند و در نهایت به عنوان نتیجه این بررسی انتقادی پیشنهاد شده است که این رشته علمی با عنوان «استدلال حقوقی» در دانشکده حقوق تکمیل شود و درجریان کارآموزی قضاوت و وکالت مورد اهتمام ویژه قرار گیرد و یادگیری علم و فنّ هدف قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم اصول،اطلاق،مفاهیم،تعارض،تزاحم،برائت،استصحاب،
عنوان انگلیسی
The Critique of Achievement and The Poverty of Osul
چکیده انگلیسی مقاله
Osul al-Fiqh was a collection of knowledge and technics related to inferring rulings from valid Islamic religious sources that gradually formed alongside the science of jurisprudence (and was initially considered as a tool for understanding the Book and tradition and extracting rules correctly from these sources; But then it was considered as an independent discipline. With the establishment of law schools in Iran, one of the courses that established as specialized courses in law was Osul al-Fiqh, and then many books were written by law professors in this field, and in the lab of law books, especially civil law, citing rules and basic techniques becomes an ordinary method. In this article, based on the research and experience of two decades of teaching Osul al-Fiqh, the author has tried to critique the common misconceptions in this field, and finally, as a result of this critical study, it has been suggested that this discipline is called "legal reasoning" in The law school, should be completed and special attention should be paid to the method of its learning as a knowledge and technic in law faculty and during the internship in judging and advocacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
علم اصول,اطلاق,مفاهیم,تعارض,تزاحم,برائت,استصحاب
نویسندگان مقاله
عبدالرضا علیزاده |
هیئت علمی دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://hoquq.iict.ac.ir/article_243929_44f383dd110cb42119b139a496e9361c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات