این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 20 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۲۰۵-۲۲۲
عنوان فارسی
نقش سفاح در أرشالبکاره از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
چکیده فارسی مقاله
بر اساس فقه امامیه و حقوق اسلامی هر جنایتی بر عضو کسی مستلزم ضمان است و هر ضمانی که میزان آن را شرع مشخص نکرده باشد أرش است. یکی از جنایتهای دارای ضمان، ازاله بکارت توسط غیر شوهر است. ازاله بکارت جزء جنایاتی است که شرع میزان آن را مشخص نکرده است و از طریق مقاربت جنسی و غیر آن میتواند صورت بگیرد که به ضمان آن أرشالبکاره اطلاق میشود. سؤالی که مطرح میشود این است که در زنای به عنف و زنای مطاوعی أرشالبکاره ثابت میشود یا خیر؟ درخصوص تحقق أرشالبکاره در هریک از انواع سفاح یا اکتفا به مهرالمثل، دو دیدگاه مطرح است. این مقاله ضمن بررسی این دیدگاهها و ادله آنها با روش تحلیلی به این نظریه رسیده است که هم در زنای به عنف و هم در زنای مطاوعی، أرشالبکاره ثابت است. عمده دلیل برای تحقق أرشالبکاره در زنای به عنف تمسک به قاعده «تعدد الاسباب یوجب تعدد المسببات» است و مستند قول در زنای مطاوعی برای تحقق أرشالبکاره، قاعدهای در ضمان است که میگوید: رضایت بر جنایت مستلزم رفع مسئولیت از جانی نمیشود.
همچنین با بررسی قوانین جمهوری اسلامی ایران درخصوص تعلق أرشالبکاره و اکتفا به مهرالمثل در ازاله بکارتِ ناشی از زنا، بهدست آمد در برخی موارد تنافی بین مواد قانونی وجود دارد که نیازمند بازنگری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
أرش،بکارت،ازاله،زنا،فقه،حقوق،مهرالمثل،
عنوان انگلیسی
نقش سفاح در أرشالبکارة از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
چکیده انگلیسی مقاله
بر اساس فقه امامیه و حقوق اسلامی هر جنایتی بر عضو کسی مستلزم ضمان است و هر ضمانی که میزان آن را شرع مشخص نکرده باشد أرش است. یکی از جنایتهای دارای ضمان، ازاله بکارت توسط غیر شوهر است. ازاله بکارت جزء جنایاتی است که شرع میزان آن را مشخص نکرده است و از طریق مقاربت جنسی و غیر آن میتواند صورت بگیرد که به ضمان آن أرشالبکارة اطلاق میشود. سؤالی که مطرح میشود این است که در زنای به عنف و زنای مطاوعی أرشالبکاره ثابت میشود یا خیر؟ درخصوص تحقق أرشالبکاره در هریک از انواع سفاح یا اکتفا به مهرالمثل، دو دیدگاه مطرح است. این مقاله ضمن بررسی این دیدگاهها و ادله آنها با روش تحلیلی به این نظریه رسیده است که هم در زنای به عنف و هم در زنای مطاوعی، أرشالبکاره ثابت است. عمده دلیل برای تحقق أرشالبکاره در زنای به عنف تمسک به قاعده «تعدد الاسباب یوجب تعدد المسببات» است و مستند قول در زنای مطاوعی برای تحقق أرشالبکاره، قاعدهای در ضمان است که میگوید: رضایت بر جنایت مستلزم رفع مسئولیت از جانی نمیشود.
همچنین با بررسی قوانین جمهوری اسلامی ایران درخصوص تعلق أرشالبکاره و اکتفا به مهرالمثل در ازاله بکارتِ ناشی از زنا، بهدست آمد در برخی موارد تنافی بین مواد قانونی وجود دارد که نیازمند بازنگری است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
أرش,بکارت,ازاله,زنا,فقه,حقوق,مهرالمثل
نویسندگان مقاله
سید موسی موسوی |
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
جواد حبیبی تبار |
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
نشانی اینترنتی
https://hoquq.iict.ac.ir/article_251400_e8e6b056ea323453cf85440191ae5d15.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات