این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۴، شماره ۱، صفحات ۱۷۱-۲۰۴
عنوان فارسی
توسعه چارچوب مفهومی جهت رهنگاری مدیریت دانش سازمانی؛ تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله
دانش یک منبع استراتژیک اصلی برای توسعه توان رقابتی سازمانهاست. در عصر اقتصادی کنونی، مدیریت دانش به یک مزیت رقابتی برای سازمانها تبدیل شده است. اما پیادهسازی آن هنوز هم با چالشهایی همراه است که پژوهشگران را به سوی ارائه راهکارهایی سوق داده است. یکی از این راهکارها استفاده از رهنگاری مدیریت دانش است. رهنگاشتها با تأمین یک تصویر کلگرایانه از انواع دانش مورد نیاز سازمان بر اساس استراتژی و محیط سازمان قادر به هدایت فرایند پیادهسازی مدیریت دانش خواهند بود. در ادبیات پژوهش نیز به اهمیت استفاده از رهنگاری در فرایند پیادهسازی مدیریت دانش اشاره شده است. لذا، در این پژوهش چارچوب رهنگاری مدیریت دانش سازمان ارائه شده است. در فاز اول با استفاده از بررسی سیستماتیک ادبیات پژوهش، تحلیل محتوای کیفی، و مصاحبه با خبرگان مؤلفههای اصلی رهنگاری مدیریت دانش سازمانی شناسایی میشود. این مؤلفهها به هفت دسته کلی طبقهبندی شدهاند: «شرایط علّی»، «مؤلفههای رهنگاشت مدیریت دانش»، «شرایط لازم تدوین رهنگاشت»، «شرایط لازم پیادهسازی مدیریت دانش»، «راهبردها و فرایند تدوین رهنگاشت مدیریت دانش»، «مشخصات ظاهری و محتوایی رهنگاشت» و «نتایج ناشی از تدوین و کاربرد رهنگاشت». در مرحله بعد، با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی (پیرسون) مؤلفهها و زیرمؤلفهها چارچوب رهنگاری مدیریت دانش سازمان ارائه شده است. چارچوب نهایی تأمینکننده «جریان فیمابین مؤلفهها» جهت ترسیم رهنگاشت تسهیلکننده مدیریت دانش در سازمان است. پایایی فرایند تحلیل محتوای کیفی مزبور با ضریب کاپا 0/743 ارزیابی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت دانش، رهنگاری، دانش سازمانی، تحلیل محتوا کیفی،
عنوان انگلیسی
Developing a Framework for Organizational Knowledge Management Roadmapping: a Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Effective knowledge management (KM) is essential to almost any organization. Regardless of its size or subject matter, an organization should use the knowledge it possesses in the most effective way possible. But the implementation of KM is still challenging. One of the solutions for this challenge which mentioned in KM literature is knowledge management roadmapping. Roadmaps provide a graphical means for exploring and communicating the relationships among any types of knowledge in the organization. Therefore, in this research, a framework for roadmapping organizational knowledge management has developed. In the first phase, beneficiary systematic literature review, qualitative content analysis and interview with expertise, the basic components of organizational knowledge management (OKM) roadmapping have determined and specified. These components have divided into seven main categories: “causal conditions”, “OKM Roadmap components”, “roadmapping requirements”, “requirements for successful OKM implementation”, “OKM Roadmap preparation and the development process”, “visual and content characteristics of an OKM roadmap” and “OKM Roadmap outcomes”. After that, by calculating the correlation (Pearson correlation coefficients) between these components “OKM roadmap framework” was proposed. The final framework provides a flow between components which describe the way of drawing a roadmap for OKM implementation. The reliability of research has been evaluated by Kappa coefficient (0.743).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت دانش, رهنگاری, دانش سازمانی, تحلیل محتوا کیفی
نویسندگان مقاله
صبا صارمی نیا |
مدیریت فناوری اطلاعات؛ دانشگاه تربیت مدرس
علیرضا حسن زاده |
مدیریت فناوری اطلاعات؛ دانشگاه تربیت مدرس
شعبان الهی |
مدیریت فناوری اطلاعات؛ دانشگاه تربیت مدرس
غلامعلی منتظر |
مدیریت فناوری اطلاعات؛ دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699506_d9cacbd1f15cf070bb57a7f90029b719.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات