این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۹، شماره ۱، صفحات ۶۳-۱۰۰
عنوان فارسی
سیاستها و معیارهای ارزیابی بروندادهای علمی علوم انسانی از دیدگاه متخصصان: مطالعه موردی رشتههای زبان و ادبیات
چکیده فارسی مقاله
با توجه به کارکرد علوم انسانی و تقاوت آن با علوم دیگر، این پژوهش بهدنبال بررسی بروندادهای علمی و وزن هرکدام، معیارها و شاخصهای ارزیایی، و رابطه هر برونداد و معیار در ارزیابی این علوم و بهطور خاص در حوزه زبان و ادبیات است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر فرایند اجرای پژوهش، از نوع ترکیبی متوالی اکتشافی طی سه مرحله است: 1. شناسایی و وزندهی بروندادهای علمی با روش کتابخانهای، انجام مصاحبه، و فرایند سلسلهمراتب تحلیلی (AHP)؛ 2. شناسایی معیارهای ارزیابی بروندادهای علمی با روش کتابخانهای؛ و 3. تعیین اولویتهای ارزیابی بروندادهای علمی از طریق استقرار عملکرد همزمان (CFD). بر اساس یافتهها، بروندادهای علمی به دو دسته تقسیم شد: 1. قالبها: مقاله نشریه علمی، مقاله همایش، کتاب، طرح پژوهشی، و پایاننامه/ رساله؛ 2. فعالیت: در عرصههای سیاستگذاری، اجتماعی (علمی – ترویجی)، اجتماعی (رسانهای)، و اقتصادی. معیارهای ارزیابی نیز به 8 دسته بستر ایجاد، ارائه و نشر؛ ساختار نگارشی؛ محتوا؛ اثرگذاری در محیط آنلاین؛ اثرگذاری علمی؛ اثرگذاری اجتماعی؛ اثرگذاری اقتصادی؛ و اثرگذاری فرهنگی بروندادهای علمی تقسیم شد که هرکدام شامل شاخصهایی است. در نهایت، بروندادها و معیارها با توجه به سه رویکرد و هدف تولید علم و ارتقای بنیادهای دانش، کاربردیبودن و پاسخگویی به مسائل جامعه، و آفرینش ادبی/ ادبیات خلاق اولویتبندی شدهاست. نظر به اهمیت و ضرورت ارزیابی متفاوت هر حوزه و رشته بنابر ماهیت هرکدام بهعنوان عاملی مؤثر بر کاربرد و اثرگذاری بروندادهای علمی آنها، سیاستگذاران پژوهشی میتوانند با توجه به نتایج، رویکردی تازه در تصمیمگیری و وضع سیاستهای ارزیابی بروندادهای علمی رشتههای زبان و ادبیات و حوزه علوم انسانی به کار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاستهای ارزیابی، بروندادهای علمی، معیارهای ارزیابی، علوم انسانی، زبان و ادبیات،
عنوان انگلیسی
Evaluation policies and criteria of humanities scientific outputs from experts' point of view: a case study of language and literature fields
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the function of humanities and its comparison with other sciences, this research seeks to examine the scientific outputs and the weight of each, evaluation criteria and indicators, and the relationship between each output and criteria in the evaluation of these sciences Especially in language and literature. In terms of purpose, the research is applied, and in terms of the research implementation process, it is of a sequential and exploratory type. The steps of the work are as follows: 1. Identification and weighting of scientific outputs through the three steps of the library method, conducting interviews, and the Analytical Hierarchy Process (AHP); 2. Identifying the evaluation criteria of scientific outputs with the library method; and 3. determining priorities for evaluating scientific outputs through concurrent function deployment (CFD). Based on the findings, scientific outputs were divided into two categories: 1. Formats: scientific journal article, conference article, book, research project, and dissertation/thesis; 2. Activity: in policy-making, social (scientific-promotional), social (media), and economic contexts. Evaluation criteria are also divided into 8 categories: platform for creation, presentation and publication; writing structure; content; impact in online environment; scientific impact; social impact; economic impact; and cultural impact, each of which includes indicators. Finally, outputs and criteria have been prioritized according to three approaches and goals: production of science and promotion of knowledge foundations, applicability and responsiveness to society’s problems, literary creation/creative literature. Considering the importance and necessity of different evaluation of each field and discipline according to the nature of each one as an effective factor on the application and effectiveness of their scientific outputs, research policy makers can use a new approach in decision-making and establishing policies for evaluating the scientific outputs of the language and literature fields and humanities according to the results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیاستهای ارزیابی, بروندادهای علمی, معیارهای ارزیابی, علوم انسانی, زبان و ادبیات
نویسندگان مقاله
الهه ابراهیمی درچه |
دانشگاه اصفهان
علی منصوری |
دانشگاه اصفهان
میترا پشوتنی زاده |
دانشگاه اصفهان
علی اصغر میرباقری فرد |
دانشگاه اصفهان
احمد شعبانی |
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_705519_d1897d7a93066f98f37be420f02e2a1d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات