این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۱۴۵-۱۷۴
عنوان فارسی
جغرافیای مطالعات برنامه درسی در ایران: قلمرو روششناسی
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی و بازنمایی قلمرو روششناسی در جغرافیای مطالعات برنامه درسی در ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع کمی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی بوده و به روش تحلیل مستندات انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، نشریههای تخصصی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران بود که بهمنظور برآورد حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده (121 مقاله) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه وارسی تحلیل محتوا «دامنه قلمرو روششناسی در جغرافیای مطالعات برنامه درسی» و روش تجزیهوتحلیل دادهها براساس شاخصهای تحلیل توصیفی و تفسیری انتخاب شد. نتایج نشان داد قلمرو روششناسی در جغرافیای مطالعات برنامه درسی ایران، قلمرویی کوچک و محدود است. سهم کل مقالههای مرتبط با قلمرو روششناسی از تعداد 31 روش (74/91 درصد) تنها 16روش (36/47 درصد) بود که از این بین بیشترین فراوانی با تعداد 24مقاله (83/19درصد) به پژوهش کاوش تحلیل محتوا و کمترین فراوانی با تعداد 1 مقاله (83/0) به پژوهشهای پژوهش روایی، پژوهش تلفیقی، پژوهش نظریهای و پژوهش هنجاری تعلق داشته است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، بهمنظور بهبود وضعیت و گسترش قلمرو روششناسی در جغرافیای مطالعات برنامه درسی در ایران پیشنهادهایی ارائه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جغرافیای مطالعات برنامه درسی، برنامه درسی، روششناسی، قلمرو برنامه درسی،
عنوان انگلیسی
Geography of Curriculum Studies in Iran: Methodological Territory
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is to investigate and represent the methodology domain in the geography of curriculum studies in Iran. The research method is descriptive and quantitative and in terms of purpose is applied research and has been done by document analysis method. The statistical population of the study was specialized journals of Iranian Curriculum Studies Association which used simple random sampling method (121 articles) to estimate sample size. Data collection tools, content analysis checklist, "Domain of Methodology in Geography Curriculum Studies" and data analysis method were selected based on descriptive and interpretive analysis indices. The results showed that the methodology domain in the geography of the curriculum studies of Iran is a small and limited domain. Out of 31 articles (91.74%), only 16 (47.36%) of the total articles were in the field of methodology. Of these, 24 article (19.83%) had the highest frequency related to content analysis research and the least frequency with 1 article (0.83%) belonged to narrative research, combined research, theoretical research and normative research. Finally, according to the findings of the research, some suggestions were made to improve the status and extend the scope of methodology in the geography of curriculum studies in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جغرافیای مطالعات برنامه درسی, برنامه درسی, روششناسی, قلمرو برنامه درسی
نویسندگان مقاله
بهروز رحیمی |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
مرضیه دهقانی |
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_43623_7ec8c7556c71adfba7d3a427d31b720f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات