این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۳۱-۶۵
عنوان فارسی
تبیین الگوی قضاوت دانشجویان بر اساس جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی آنان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی قضاوت دانشجویان بر اساس جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی آنان اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. نمونهگیری به روش طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران شامل تعداد 370 نفر از دانشجویان بود. در این پژوهش بهمنظور گردآوری اطلاعات از سه مقیاس محققساخته استفاده شد. روایی این مقیاسها با استفاده از تحلیل گویه و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ، محاسبه و مطلوب ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندمتغییره استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی قضاوت دانشجویان با جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی تبیین میشود. همچنین نتایج نشان داد که توان تبیینکنندگی دو متغیر جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی بهطور همزمان در مقایسه با نتیجه پرسشهای قبل، کاهش یافته است. این یافتهها نشاندهنده آن است که دو متغیر جهتگیری ارزشی و فرهنگی به صورت همزمان، اثر یکدیگر را خنثی کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی، الگوی قضاوت، دانشجویان، دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Explaining Students’ Judgment Pattern on the Basis of Their Value and Cultural Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted with the aim of explaining students’ judgment pattern on the basis of their value and cultural orientation. Statistical population included the entire students at Shiraz University. 370 participants were selected by Cochran formula and classified sampling. The data were collected by three researcher-made dimensional questionnaires. To estimate validity of the questionnaire, factor analysis, and to estimate reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient were used. The data were analyzed by multivariate regression. The results showed that student judgment pattern can be explained by value and cultural orientations. The results also showed that the ability to explain value and cultural orientations simultaneously in comparison to previous question results has been decreased. These results showed that value and cultural orientations simultaneously neutralized each other's effect. The explanatory power of the two variables of value and cultural orientation has decreased significantly in comparison to the outcome of the previous questions
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جهتگیریهای ارزشی و فرهنگی, الگوی قضاوت, دانشجویان, دانشگاه
نویسندگان مقاله
جعفر ترک زاده |
دانشیار. بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه شیراز. ایران
لیلا ثواب |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه شیراز. ایران.
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_43618_8553617d98b7f67492a943c9669a94b8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات