این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۲۹-۱۵۵
عنوان فارسی
بررسی مشوقهای پیشبرد پژوهشهای نافع در آموزش عالی کشاورزی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج)
چکیده فارسی مقاله
نظام آموزش عالی عهدهدار وظایف و مسئولیتهای مهمی در زمینه توسعه جامعه است. بخشی از این مسئولیت مهم از مسیر انجام پژوهشهای نافع بهعنوان یکی از پایههای اساسی و عمده توسعه جامعه تحقق مییابد، چراکه هیج حرکت علمی و منطقی بدون پشتوانه پژوهشی امکانپذیر نیست. بدیهی است استاد راهنما مسئولیت هدایتگری و راهبری فرایند آموزش و اشاعه دانش نافع را در دوران تحصیلات عالی به عهده دارد و کیفیت و توسعه دانش و پژوهش تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد وی وابسته است. بنابراین در پژوهش حاضر، مشوقهای پیشبرد پژوهشهای نافع در آموزش عالی کشاورزی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج مطالعه و بررسی شد بر این اساس، با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه 4 معیار اصلی رزومه استاد (شامل 7 زیرمعیار)، ویژگیهای رفتاری (4 زیرمعیار)، شبکه ارتباطات اجتماعی (5 زیرمعیار) و علایق دانشجو (6 زیرمعیار) ارزیابی شد. بر مبنای نرخ ناسازگاری شرکتکنندگان این پژوهش شامل 17 دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشاورزی بودند. برای تعیین اوزان معیارهای اصلی و فرعی انتخاب، از روش تحلیل سلسلهمراتبی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که از دید دانشجویان مهمترین معیارهای انتخاب استاد راهنما به ترتیب ویژگیهای رفتاری، شبکه ارتباطات اجتماعی، علایق دانشجو و رزومه استاد بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استاد راهنما، دانشجو، تحصیلات تکمیلی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی،
عنوان انگلیسی
Investigation of Incentives to Promote Good Research in Agricultural Higher Education (a Study of Graduate Students at the College of Agriculture, Yasouj University)
چکیده انگلیسی مقاله
The higher education system is accountable for the community development. Part of this important responsibility relies on doing useful research as one of the fundamental foundations of community development, since no scientific and rational move is possible without the support of research. Obviously, a supervisor is accountable for the guidance and mentoring of teaching and disseminating science and knowledge in higher education, and the quality and development of knowledge and research largely depends on how the supervisor works. Therefore, this study aimed to investigate incentives to promote good research in agricultural higher education among graduate students of faculty of Agriculture, Yasouj University. Using a questionnaire instrument, four main criteria, known as supervisor's resume (including seven sub-criteria), behavioral characteristics (four sub-criteria), social communication network (five sub-criteria) and students' interests (six sub-criteria) were examined. According to the rate of inconsistency, the participants of this research were 17 agricultural higher education students. The analytic hierarchy process (AHP) was used to weight the main criteria and sub-criteria. Results showed that the most important criteria for the choice of supervisors were behavioral characteristics, social communication network, student interests and supervisor's resume, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استاد راهنما, دانشجو, تحصیلات تکمیلی, فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
نویسندگان مقاله
جلیله کریمی |
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه یاسوج
مرتضی نوری |
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه یاسوج
مریم شریف زاده |
دانشیار گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_46766_5e79bb528c97885cdc692c2873b965b5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات