این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۱۲۹-۱۶۲
عنوان فارسی
سنجش کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی نساجی بر اساس مدل کانو (مورد مطالعه: دانشگاه یزد)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
ارزیابی کیفیت رشتههای انتخابی دانشجویان دانشگاه از مسائل مورد توجه پژوهشگران علوم آموزش است. در این راستا، هدف از اجرای پژوهش حاضر، سنجش کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی نساجی دانشگاه یزد بر اساس مدل کانو بود.
روش پژوهش:
از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان سال آخر دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد (75) در سال تحصیلی 98-1397بود و نمونه پژوهش به صورت تمامشماری انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه انتظارات، ادراکات و مدل کانو در تعیین کیفیت رشته دانشگاهی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با دریافت نظرات 6 تن از استادان دانشگاه یزد تعیین شد. همچنین پایایی ابزار از طریق محاسبه آلفای کرونباخ عدد 7/0 تعیین شد که برای سازههای مختلف پژوهش، نشانگر پایایی مطلوب بود. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی در قالب آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها:
یافتهها نشان داد کیفیت رشته مهندسی نساجی از جنبه محتوا، ساختار و ویژگیهای استادان در سطح نسبتاً بالا و از جنبه امکانات آموزشی در سطح ضعیف قرار دارد. همچنین، مقایسه انتظارات دانشجویان و ادراک آنها از وضعیت موجود نشان داد که بین انتظارات و ادراکات آنها تفاوت معنیداری وجود دارد. بهعلاوه، نتایج تحلیل مدل کانو نیز مشخص کرد که بیشترین نیاز دانشجویان در رشته تحصیلی، «نیازهای تکبعدی» و پس از آن «نیازهای الزامی» است.
نتیجهگیری:
براساس یافتهها در پژوهش حاضر لزوم توجه به ارتقای کیفیت برنامه درسی رشته مهندسی نساجی از طریق توسعه بهینه امکانات و همچنین تحقق نیازهای تکبعدی رشتهای دانشجویان پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش کیفیت، برنامه درسی، رشته مهندسی نساجی، مدل کانو، دوره کارشناسی، دانشگاه یزد،
عنوان انگلیسی
Quality Assessment of Textile Engineering Curriculum in B.S. Degree at Yazd University, based on Kano Model
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: Evaluating the quality of selected majors of university students is one of the issues of interest to educational researchers. In this regard, the purpose of this study was to assess the quality of the undergraduate curriculum in textile engineering in Yazd University, based on the Kano model.
Methods:
A descriptive-survey method was used. The statistical population of the study included all seniors of the Faculty of Textile Engineering of Yazd University (75) in the academic year of 2018-2019 and the research sample was selected by using total population sampling. The research means included three questionnaires of expectations, perceptions and Kano model in determining the quality of the academic major. The formal and content validity of the questionnaires were determined by receiving the opinions of six professors from Yazd University. Also, the reliability of the instruments was determined by Cronbach’s alpha coefficient of 0/7, which is desirable for different structures of the questionnaires. Data were analyzed at both descriptive and inferential levels in the form of Friedman test in SPSS software
Results:
The results showed that the quality of the textile engineering major in terms of content, structure and characteristics of the professors is at a relatively high level, and in terms of educational facilities is at a poor level. Also, comparing students' expectations and their perceptions of the current situation showed that there is a significant difference between their expectations and perceptions. In addition, the results of the analysis of the Kano model showed that the greatest need of students in academic major is 'one-dimensional needs' and then 'mandatory needs'.
Conclusion:
Based on the research findings, the need to pay attention to improving the quality of the textile engineering curriculum through the optimal development of facilities and also to meet the one-dimensional needs of students is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنجش کیفیت, برنامه درسی, رشته مهندسی نساجی, مدل کانو, دوره کارشناسی, دانشگاه یزد
نویسندگان مقاله
مهدیه السادات طباطبایی مهریزی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مریم کیان |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، یزد، ایران
احمد زندوانیان |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، د انشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_248990_0e4f9a51e0e34f2f6c327f580822d074.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات