این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۷۶-۹۸
عنوان فارسی
سنجش رضایت دانشجویان از آموزشهای الکترونیکی ارائهشده در سامانۀ مدیریت یادگیری دانشگاه اصفهان در همهگیری کووید ۱۹
چکیده فارسی مقاله
هدف:
با وقوع همهگیری کووید 19، استفاده از آموزش از راه دور به جای آموزش حضوری در نظام آموزش عالی اجتنابناپذیر شد. مطالعه حاضر با هدف سنجش رضایت دانشجویان از آموزشهای الکترونیکی ارائه شده در سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه اصفهان در همهگیری کووید 19 انجام شد.
روش پژوهش:
جامعه مطالعه همه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم 1398-99 دانشگاه اصفهان بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 373 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساختۀ حاوی 34 سؤال بود که روایی آن با استفاده از نظرهای 5 نفر از اساتید مدیریت آموزشی ارزیابی شد. پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 95/0 آزمون شد. پرسشنامهها به صورت الکترونیکی برای گروههای دانشجویی دانشگاه ارسال و دادههای جمعآوری شده با روشهای آمار توصیفی در نرمافزار اسپیاساس تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد که حدود نیمی از دانشجویان (47درصد) از آموزشهای الکترونیکی ارائه شده رضایت داشتند. درصد رضایت از بعدهای محتوای آموزش، زیرساخت و فناوری، پشتیبانی، ارتباطات و ارزیابی به ترتیب 38، 58، 40، 60 و 32 بود. بیشتر نارضایتی دانشجویان مربوط به استفاده از امکانات پویایینمایی و چندرسانهای برای انتقال مطالب، سرعت اینترنت، بروز مشکل ارتباطی و دشواری در اشتراکگذاری مطالب و آموختهها بین دانشجویان بود.
نتیجهگیری:
به طور کلی یافتههای پژوهش حاضر دال بر آن بود که میزان رضایت کل از آموزشها در بیش از نیمی از فراگیران به سمت طیف نارضایتی متمایل بود. بنابراین، پیشنهاد میشود توانمندسازی اساتید، فراهم آوردن زیرساختهای لازم و درنظر گرفتن کمکهای مالی موردتوجه مدیران آموزشی دانشگاه قرار گیرد تا از این طریق به بهبود برگزاری این دورهها کمک شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش الکترونیکی، آموزش از راه دور، رضایت، دانشجو، آموزش عالی، کووید 19،
عنوان انگلیسی
Assessment of the students satisfaction of the provided E-learning by Isfahan University’s Learning Management System (LMS) during COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
with the outbreak of Covid-19, use of E-learning instead of face-to-face education in higher education became inevitable. The present study aimed to assess the students' satisfaction with E-learning provided by the Isfahan university’s management system during the COVID-19 pandemic.
Methods:
The study population included all of the students ,that were studying in the second semester of 1398-1399 at the Isfahan university. By using a simple random sampling method, 373 persons were determined as the statistical population. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, containing 34 questions, that its validity was evaluated using 5 educational management professors. Reliability was calculated by Cronbach’s alpha, and it was equal to 0/95. The questionnaires were sent electronically to the university student groups and the collected data were analyzed by descriptive statistics methods in SPSS software.
Results:
The results showed that about half of the students (47%) were satisfied with the E-learning provided by the Learning Management System (LMS). The percentage of satisfaction with the content of education, infrastructure and technology, support, communication and assessment was 38, 58, 40, 60, and 32, respectively. Dissatisfaction of most of the students was related to the use of dynamic and multimedia facilities for transferring content, internet speed, connection problems, and difficulty in sharing content and learning between students.
Conclusion:
In general, the findings of the present study indicated that more than half of the learners were dissatisfied with E-learning. Therefore, it is suggested that empowering professors, providing the necessary infrastructure, and determining amounts as financial aid be considered by the university's educational administrators in order to help improve the conduct of these courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش الکترونیکی, آموزش از راه دور, رضایت, دانشجو, آموزش عالی, کووید 19
نویسندگان مقاله
مریم نظری |
مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
فرخنده السادات سجادی |
ﮔﺮوه آمار داﻧﺸﻜﺪه ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حانیه سادات سجادی |
مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_251565_49e8b2fca97818dcb350c313d43422bb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات