این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۵۷-۸۶
عنوان فارسی
رابطه انسان و فناوری در آموزش الکترونیک از چشمانداز نظریه کنشگرشبکه
چکیده فارسی مقاله
هدف:
بررسی رابطه انسان و فناوری در آموزش الکترونیک و پاسخ به این پرسش که «فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیک چه تغییراتی در امر آموزش و نیز کنشگران آن ایجاد میکند»؟ پاسخ به این سوالهای فرعی که آیا فناوری ارتباطی در آموزش الکترونیک، نقش کنشگر انسانی را کمرنگ و بدل به تسهیلگر میکند؟ فناوری در آموزش مجازی چه اثراتی بر آموزگار، دانشآموزش، کلاس، محتوای درسی، نظام ارزیابی و تصور همگانی از آموزش دارد و چگونه شبکه آموزش را بازتعریف میکند؟
روش پژوهش:
برای بررسی اثر فناوری آموزش الکترونیک بر معلم، فراگیر، محتوای آموزشی و دیگر کنشگران و عناصر این عرصه از روشی اسنادی و توصیفی- تحلیلی استفاده میکنیم و با به خدمت گرفتن چهارچوب مفهومیِ نظریه کنشگرشبکه و به طور خاص مفاهیم وساطتهای چهارگانه آن به عنوان یک ابزار تحلیلی در فهم ارتباط انسان و فناوری در حوزه آموزش الکترونیک، تحلیل و تفسیری از آموزش الکترونیک و عاملیت کنشگران آن ارائه میدهیم.
یافتهها:
فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیک 1- هدف را تغییر میدهد (وساطت ترجمه)؛ 2- کنش را تغییر میدهد (وساطت تشکیل)، 3- زمان و مکان را در خود جمع میکند (وساطت جعبه سیاه سازی)، 4- دیگر کنشگران را نمایندگی میکند (وساطت نمایندگی).
نتیجهگیری:
فناوری اطلاعات در آموزش مجازی ابزاری صرف در دست آموزگار و در خدمت آموزش نیست. این فناوری هم کنشگرانِ این حوزه و هم امر آموزش را از جهات متعدد تغییر داده است که تحلیل این شیوه آموزش در قالب وساطتهای چهارگانه فهمی روشنتر از این تغییرات ارائه میدهد. «آموزشِ تغییر یافته» با وساطت فناوری را باید از نو شناخت
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش الکترونیک، فناوری اطلاعات، هویت، فضای مجازی، لاتور، کنشگر-شبکه،
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Human and Technology in E-learning from the Perspective of Actor-Nework Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
We examine the relationship between human and technology in electronic education and answer the question ‘what changes does electronic education as information technology bring about in education and its actors?’ We also address whether e-learning technology diminishes the role of the human actor and turns it into a facilitator, and what are the effects of technology in virtual education on the teacher, students and public perception of education.
Methods:
Using the conceptual framework of actor-network theory and specifically the concepts of mediations as an analytical tool in understanding the relationship between humans and technology, we present an analysis and interpretation of electronic education and the agency of its actors.
Results:
Technology of e-learning (1) changes the aims of the involved actors (translation); (2) changes the action of learning (composition), (3) aggregates times and places in one place and acts as one actor (black-boxing), and (4) we delegate things to it while it changes them at the same time (delegation).
Conclusion:
Information technology in electronic education is not just a tool in the hands of the teacher, but it has changed the involved actors, including teacher, in many ways. An analysis of this kind of education in the form of ANT’s four mediations provides a clearer understanding of these changes. Technology-mediated education should be recognized as a new kind of education that needs new norms and policies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش الکترونیک, فناوری اطلاعات, هویت, فضای مجازی, لاتور, کنشگر-شبکه
نویسندگان مقاله
علی تدین راد |
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سارا نجف پور |
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
امیر مسعود شهرام نیا |
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
رحمان شریفزاده |
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_704227_d3e45a34871068c65cc3c7dc4436b9f8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات