این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۲۷-۵۴
عنوان فارسی
آینده پژوهی همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه های دولتی کشور و ارائه راهکارها و توصیه های سیاستی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش حاضر شناسایی سناریوهای محوری برای آینده همکاریهای علمی بینالمللی در دانشگاههای دولتی ایران است.
روش پژوهش:
روش پژوهش حاضر آمیخته اکتشافی است. در بخش اول پژوهش از روش آیندهپژوهی تحلیل لایهای علّی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانشگاههای دولتی وزارت علوم بود. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با صاحبنظران این حوزه انجام شد. سپس در بخش کمّی پژوهش، برای تعیین وزن هر یک از عدم قطعیتهای شناسایی شده در بخش کیفی پژوهش، به منظور شناسایی معیارهای ورودی سناریوها از پرسشنامه محقّقساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که در این پژوهش میزان 92/0 درصد بدست آمد که بیانگر ثبات و قابلیت اعتماد قابل قبول آن است. نمونه آماری بخش کمّی پژوهش حاضر 24 نفر از متخصّصین حوزه آموزش عالی در دانشگاههای دولتی کشور بودند که حوزه فعالیت علمی و اجرایی آنها بینالمللیسازی آموزش عالی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز از شاخصهای اجماع و اهمیت استفاده گردید.
یافتهها:
پس از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، چهار سناریوی:1. رشد و شکوفایی دانشگاه؛ 2. فرصتسوزی دانشگاه؛ 3. جریحهدار شدن روح دانشگاه و 4. تاریک و خاموش شدن دانشگاه، به عنوان سناریوهای محوری آینده همکاریهای علمی بینالمللی در دانشگاههای دولتی کشور شناسایی شدند.
نتیجهگیری:
با عنایت به نتایج پژوهش تدوین یک برنامه جامع و مدوّن برای تقویت همکاریهای علمی بینالمللی، تعمیق همکاریهای بینالمللی به سطوح تصمیمگیری و اجرایی دانشگاه و تأسیس دفاتر بینالمللی آموزش عالی در کشورهای مختلف جهان به منظور گسترش همکاریهای علمی بینالمللی در آینده ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آینده پژوهی، همکاری های علمی بین المللی، دانشگاههای دولتی، سناریو،
عنوان انگلیسی
Future Studies International Scientific Cooperation in Iran's Public Universities and Providing Policy Solutions and Recommendations
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The aim of the current research is to identify the key scenarios for the future of international scientific cooperation in Iran's public universities.
Methods:
The method of the current research is mixed exploratory. In the first part of the research, the causal layer analysis method was used. The study population was the public universities of the Ministry of Science. Using the purposeful sampling method, 18 semi-structured interviews were conducted with experts in this field. Then, in the quantitative part of the research, to determine the weight of each of the uncertainties identified in the qualitative part of the research, in order to identify the input criteria of the scenarios, a researcher-made questionnaire was used. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the questionnaire, and in this research, the rate of 0.92% was obtained, which indicates its acceptable stability and reliability. The statistical sample of the quantitative part of the current research was 24 people from the field of higher education in the state universities of the country, whose field of scientific and executive activity was the internationalization of higher education, who were selected by purposeful sampling. Consensus and importance indices were also used to analyze the collected data.
Results:
After analyzing the research data, four scenarios: 1. the growth and prosperity of the university; 2. The burning of university opportunities; 3. Wounding of the spirit of the university and 4. Darkness and silence of the university were identified as the central scenarios of the future of international scientific cooperation in the country's public universities.
Conclusion:
Considering the results of the research, developing a comprehensive and codified program to strengthen international scientific cooperation, deepening international cooperation to the decision-making and executive levels of the university, and establishing international offices of higher education in different countries of the world in order to It seems necessary to expand international scientific cooperation in the future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آینده پژوهی, همکاری های علمی بین المللی, دانشگاههای دولتی, سناریو
نویسندگان مقاله
شهرام مهرآور گیگلو |
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
علی خورسندی طاسکوه |
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_705096_b3c17542d3cc4970c0768cd122616c4d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات