این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 3 مهر 1404
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۳۹-۷۹
عنوان فارسی
نوآوری چند دانشگاه برتر ایران در حوزه پژوهش، فناوری و تبادل دانش
چکیده فارسی مقاله
بازکاوی وضعیت نوآوریهای پژوهشی دانشگاهها میتواند به بهبود نقش آنها در توسعه فناوری و تبادل دانش میان مخاطبان مختلف اجتماعی و اقتصادی منجر شود و به تعاملات مؤثرتر میان دانشگاهها و سایر بخشهای کلان جامعه کمک کند. هدف از این مقاله، شناسایی و گزارش نوآوری در حوزه پژوهش، فناوری و تبادل دانش در چند دانشگاه برتر واقع در شهر تهران است. این پژوهش بهصورت کمی با استناد به دادههای ثبتی نهادی در دو گام انجام شده است. در گام نخست، با مرور غیرنظاممند اسناد، مؤلفههای چاچوب مفهومی پژوهش شناسایی شده است. مؤلفههای چارچوب نوآوری در پژوهش، فناوری و تبادل دانش شامل نوآوری در دروندادها، فرایندها و بروندادها است. دروندادها شامل منابع انسانی، منابع مالی و زیرساختها، فرایندها شامل ساختارها و تشکیلات، سازوکارها و رویهها و بروندادها شامل خلق و کاربست دانش و فناوری، طرحهای پژوهشی تقاضامحور، کمیت و کیفیت مقالات علمی منتشرشده، چاپ کتاب و انتشار مجله علمی، مراتب اعضای هیئت علمی، افتخارات اعضای هیئت علمی، گسترش تحصیلات تکمیلی، واحدهای فناور و شرکتهای نوپا و دانشبنیان و شتابدهندهها، تحرک علمی بینالمللی، درآمد حوزۀ پژوهش، فناوری و تبادل دانش، است. در گام دوم، وضعیت نوآوری در هشت دانشگاه برتر در کارکرد پژوهش، فناوری و تبادل دانش واکاوی شده است. در این دانشگاهها نوآوری در حوزه پژوهش و فناوری در دو مفهوم و منظر شامل نوآوری در نظام پژوهش و فناوری و عناصر و اجزای آن و پشتیبانی دانشگاهها و نظام پژوهش و فناوری دانشگاهی از تحول و نوآوری به معنای مقابله با سکون، رکود و ایستایی، وجود دارد. دانشگاهها در تمامی مؤلفههای دروندادها، فرایندها و بروندادهای پژوهش، فناوری و تبادل دانش بهطور محسوس دارای تحول و نوآوری بوده و پشتیبان نوآوری هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبادل دانش، دانشگاههای برتر، نوآوری در پژوهش، نوآوری در فناوری، نوآوری،
عنوان انگلیسی
Innovation of several Iranian top universities in the field of research, technology and knowledge exchange
چکیده انگلیسی مقاله
Investigating and solving the problem of innovative research at universities can help improve the role of these institutions in developing technology and knowledge exchange among different social and economic audiences as well as contribute to more effective interactions between universities and society. The purpose of this article is to identify and report innovation in the field of research, technology, and knowledge exchange in major universities located in Tehran. This research has been carried out quantitatively based on institutional registration data in two steps. First, the components of the model or conceptual framework were identified through an unsystematic review of the documents. The components include innovation in inputs, processes, and outputs. Inputs encompass human and financial resources aw well as infrastructure; processes involve structures, organizations, mechanisms, and procedures; and outputs comprise of creation and application of knowledge and technology, demand-oriented research projects, the quantity and quality of published scientific articles, books, journals, faculty members' scientific ranks, honors they possess, the expansion of postgraduate education, technological units, start-ups, knowledge-based companies and accelerators, international scientific mobility, and income in the field of research, technology, and knowledge exchange. Second, the state of innovation in eight universities under study has been analyzed in the context of research, technology, and knowledge exchange. In these universities, innovation was found to exist in both concept and perspective: innovation in the research and technology system and its elements and components, and the support of universities and the university research and technology system for transformation and innovation to address stagnation, stasis, and recession. Universities have undergone significant transformation and innovation in research inputs, processes, and outputs, technology, and knowledge exchange, hence, they actively support and promote innovation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تبادل دانش, دانشگاههای برتر, نوآوری در پژوهش, نوآوری در فناوری, نوآوری
نویسندگان مقاله
رضا مهدی |
دانشیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
احمد کیخا |
دانشآموخته دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.isih.ir/article_446_22c2d9fb3186c280c54ebeb1914319a7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات