مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۷-۷۲

عنوان فارسی بررسی نقش فرهنگ در اعتقاد و تعهد مدیران سازمان‌های دولتی به مدیریت راهبردی (مطالعه بخش توزیع صنعت برق، مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان‌های قم، زنجان، یزد وکهگیلویه‌وبویراحمد)
چکیده فارسی مقاله  بی‌شک سازمان‌های ایرانی به روش‌های کارآمد علم مدیریت، و به‌ویژه مدیریت راهبردی جهت تعالی نیازمندند. اما غالب مفاهیم و روش‌های علم مدیریت بر پایه ارزش‌های فرهنگ غربی استوار است. پیش‌فرض‌ها و ارزش‌های جامعه ایرانی تأثیر زیادی در ذهن و عملکرد مدیرانی خواهد گذاشت که آگاهی، باورمندی و التزام آن­ها به روش­های علمی مدیریت روشن نیست. در این مقاله با ابزار پرسشنامه سعی شده است ارتباط فرهنگ ملی، فرهنگ صنعت و شایستگی‌های مدیریت ارشد (فرهنگ سازمانی در سطح مدیران) با اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد بررسی شود. در این پژوهش دو روش کمی وکیفی به‌کار گرفته شده است. نتایج بخش کمی (روش همبستگی) نشان داد فرهنگ صنعت به میزان زیادی در تعهد مدیریت ارشد به راهبرد مؤثر است. همچنین، این دو عامل تأثیر زیادی بر تعهد و تأثیر کمی بر اعتقاد مدیران به راهبرد می‌گذارند. نتایج بخش کیفی (مطالعه کتابخانه‌ای) نیز عوامل خلقی فرهنگ ملی را که در اعتقاد و تعهد مدیران به راهبرد مؤثرند، مشخص کرده است.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتقاد و تعهد به راهبرد، رویکرد راهبردی مدیریت ارشد، فرهنگ صنعت، فرهنگ ملی، مدیریت راهبردی،

عنوان انگلیسی An Examination of Culture Role in Managers "Belief and Commitment of Governmental Organizations toward Strategic Management (A Study of Distribution Department of Electrical Industry, The Manager of Electrical Distribution Companies: Qom, Zanjan, Yazd, & Kohkiluye va Boyer Ahmad)
چکیده انگلیسی مقاله There is no doubt that Iranian organizations need efficient methods of management especially strategic management to gain excellence. However most of management‘s concepts and methods are based on western culture values. Basic assumption and values of Iranian community would have a great effect on the mind and efficiency of those managers whose awareness, belief, and commitment to scientific methods of management is not clear. What is intended in this survey is to examine the relation of national culture ,industry culture ,and senior managers' competence( organizational culture in managers 'level)with managers 'belief and commitment to strategy. In this survey, two quantitative and qualitative methods have been used. Firstly, quantitative out comes (correlate method) show that industry culture has a great effect on senior managers’ commitment toward strategy. Furthermore, both of these factors affect managers' commitment toward strategy greatly. Secondly, qualitative out comes (librarian study) examine cultural and comportment factors which are effective in managers "belief and their commitment toward strategy.
 
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Belief to the strategy, Commitment to the strategy, Culture industry strategic approach of senior management, Strategic Management

نویسندگان مقاله یوسف صادقی |
کارشناس‌ارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران

حسین خنیفر |
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_56506_d4dd42b2652c70242d7652eeee30a15b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات