مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۳-۴۹

عنوان فارسی بررسی عملکرد طرح تحول نظام سلامت از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستان‌های دانشگاهی استان یزد در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: جهت ارزیابی عملکرد هر برنامه لازم است نیروی انسانی دخیل در اجرا به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع اطلاعاتی، برنامه را مورد ارزیابی قرار دهند. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی عملکرد طرح تحول نظام سلامت از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستان‌های دانشگاهی استان یزد انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل تمام مدیران ارشد بیمارستان‌های دانشگاهی استان یزد بودند که با سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS20 و با استفاده از آمار توصیفی، فراوانی و درصد تجزیه و تحلیل انجام شد. یافته‌ها: 2/47 درصد مدیران، اعتقاد داشتند که طرح تحول نظام سلامت 60 الی 79 درصد به اهداف خود رسیده است. تنها 5/7 درصد از مدیران، معتقد بودند طرح تحول نظام سلامت نتوانسته است در برخورد با هزینه‌های خارج از تعرفه موفق شود و نیروی انسانی با 1/48 درصد به عنوان مهم‌ترین مشکل و تعامل با بیمه‌ها را با 2/9 درصد به عنوان کمترین مشکل در عملکرد طرح تحول نظام سلامت معرفی کردند. در نهایت اکثر مدیران اعتقاد داشتند، دستورالعمل کاهش پرداختی از جیب مردم به طور معنادار نسبت به 5 دستورالعمل دیگر طرح تحول نظام سلامت، بهتر اجرا شده است و این دستورالعمل در اجرا مفید بوده است. نتیجه‌گیری: دستیابی به اهداف طرح تحول نظام سلامت در حد خوب می‌باشد، اما عملکرد برخی از دستورالعمل‌های طرح تحول نظام سلامت در حد انتظار نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد نیاز به اقدامات مداخله‌ای در این زمینه، امری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد، طرح تحول، نظام سلامت، مدیران اجرایی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Performance of Health Care System Reform Plan From the Perspective of University Hospitals Executives in Yazd Province in 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background: To evaluate the performance of a program, it is necessary that human resources involved in the implementation evaluate the program as the main sources of information. Therefore, this study aimed to evaluate the performance of health care system reform plan in Yazd province from the perspective of university hospital executives. Method: This was a cross-sectional study in which all senior and middle managers of university hospitals in Yazd Province (n=53) were enrolled through census. The data were collected using a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed by SPSS 20 using descriptive statistics, frequency, and percentages. Results: 47.2% of the executives believed that health care reform plan had reached 60 to 79 percent of its goals. Only 7.5% of the managers believed that health care reform plan could not succeed in dealing with out-of-tariff cost. Human resources was reported as the most important problem by 48.1% and interaction with insurance as the least important problem in health care system reform plan by 9.2%. Finally, most of the managers believed that the instructions of reducing out-of-pocket were implemented significantly better than the former five instructions of health care system reform plan and it was beneficial in practice. Conclusion: Achieving the objectives of health care system reform was evaluated as appropriate, however, the performance of some instructions was not as expected, hence the need for interventions in this area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی دهقان | ali dehghan
assistant professor, department of internal medicine, school of medicine, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمدرضا میرجلیلی | mohammad reza mirjalili
associate professor, department of internal medicine, school of medicine, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

محمدحسین زارع مهرجردی | mohammad hossein zare mehrjardi
m.d., department of clinical affairs, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
پزشک عمومی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

ملیحه راغبیان | raghebian maliheh
msc in clinical psychology, department of clinical affairs, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

اعظم سامیه زرگر | azam samiyezargar
ma in mba, department of clinical affairs, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

سید کاظم کاظمینی | seyed kazem kazemeini
sk_kazemeini@yahoo.com
پزشک عمومی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1985/article-1985-292571.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات