این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۴، شماره ۱۷۶، صفحات ۸۳-۹۴
عنوان فارسی
تجربه زیسته مربیان دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع ابتدایی از آموزش الکترونیکی در دوران بیماری کووید ۱۹ : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف: درپی تغییرات آموزش پس از همه گیری بیماری کووید 19 ، مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی تجارب متفاوتی را دریافت کردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیسته مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی از آموزش الکترونیکی در دوران بیماری کووید 19 بود. روش ها: این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی بود. داده ها از طریق مصاحبه های بدون ساختار جمع آوری و با روش اسمیت تجزیه وتحلیل شدند. جامعه این پژوهش کلیه مربیان مدارس استثنایی شهرستان کرج بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و با تعداد 20 نفر انجام شد. یافته ها: تحلیل عمیق دیدگاه های مربیان، موجب شناسایی و دسته بندی 11 مضمون اصلی، 27 مضمون فرعی و 55 کد اولیه شد که برخی از آنها به عنوان نقاط قوت )درجریان قرار گرفتن والدین از روند آموزشی، دسترسی دائم به دانش آموزان، ارتباط راحت دانش آموزان با یکدیگر و ارتقاء مربیان( و برخی دیگر به عنوان نقاط ضعف ) کاهش تمرکز دانش آموز و مربی، ناتوانی دانش آموز در استفاده از ابزارهای آموزش، فقدان ملزومات آموزشی ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی، انرژی بر بودن آموزش مجازی، دشوار بودن سنجش یادگیری، مشکلات ارتباطی با والدین و مشکلات شخصی و خانوادگی برای مربی( معرفی شدند. نتیجه گیری: با تلفیق نقاط قوت آموزش حضوری و برخط می توان در ارتقاء کیفیت یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی گام مؤثری برداشت. ضمن اینکه در مواقع ضروری لازم است سامانه الکترونیکی ویژه این دسته از دانش آموزان طراحی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش الکترونیکی، تجربه زیسته، کم توان ذهنی، مربی
عنوان انگلیسی
The lived experience of educators of mentally retarded elementary school students of e -learning in the era of Covid-19: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Objective: Following the changes in education after the covid-19 pandemic, teachers of students with mental disabilities received different experiences. The aim of the present study was to investigate the lived experience of educators of intellectually disabled students from electronic education during the Covid-19 era. Methods: This study was of qualitative type using phenomenological method. Data were collected through unstructured interviews and analyzed by Smith's method. The population of this research was all teachers of exceptional schools in Karaj city. Sampling was done purposefully and with 20 people. Findings: An in-depth analysis of the teachers' views led to the identification and classification of 11 main themes, 27 sub-themes and 55 primary codes, some of which are considered strengths (parents being informed about the educational process, constant access to students, easy communication between students and the promotion of instructors) and some others as weaknesses (decreasing student and instructor concentration, student inability to use teaching tools, lack of special educational requirements for students with mental disabilities, energy-consuming virtual education, difficulty in measuring learning, communication problems with parents and problems personal and family for the coach) were introduced. Conclusion: By combining the strengths of face-to-face and online education, an effective step can be taken in improving the quality of learning of intellectually disabled students. In addition, when necessary, it is necessary to design a special electronic system for this category of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Covid-19, e-learning, lived experience, mental retardation, teacher
نویسندگان مقاله
پروانه سیفی قلعه جق | parvaneh Seyfi QalaJaq
Azad University,
دانشگاه آزادواحد الکترونیکی
زهرا سادات پورسید آقایی | Zahra sadat Pour seyyed Aghaei
Azad University, North Tehran Branch
دانشگاه ازاد واحد تهران شمال
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3843-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات