|
کودکان استثنایی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه بهزیستی روانشناختی مادران با و بدون دانشآموزان ابتدایی کمتوانذهنی: اثر سبکهای مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با مادران کودکان عادی و بررسی نقش سبکهای مقابله به عنوان یک متغیر میانجی در تعیین بهزیستی روانشناختی بود. روش: برای دستیابی به این مهم 75 نفر مادر کودک کم توان ذهنی که بعنوان آموزش پذیر و تربیت پذیر شناسایی شده و در مدارس ابتدایی استثنایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 86-85 مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. جهت مقایسه 75 نفر مادر کودک عادی که از نظر سن و جنس فرزندان، تحصیلات و طبقه اقتصادی- اجتماعی با گروه نخست همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. پس از توجیه، آزمون های بهزیستی روانشناختی ریف و سبکهای مقابله اندلر و پارکراجراشد. آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون گام به گام، t گروههای مستقل و آزمون مجذور خی برای تجزیه و تحلیل یافتهها استفاده شدند. یافته ها: t بدست آمده از مقایسه وضعیت بهزیستی روانشناختی دو گروه برابر34/5 بود که در سطح 01/0 معنادار و میانگین مادران عادی(96/356) بالاتر از مادران کودکان کم توان ذهنی (60/333) بود. آزمون مجذور خی متغیر سبکهای مقابله دو گروه مادران برابر46/44 بدست آمد که نشان داد تفاوت فراوانی مشاهده شده بین سبکهای مقابلهای مورد استفاده معنادار است و هر دو گروه عمدتاً از سبک مقابله مسئله محور استفاده میکنند. نتایج تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین میانگین بهزیستی روانشناختی و متغیرهای پیش بین وضعیت مادران حاکی از این بود که F مشاهده شده (91/14) فقط برای وضعیت مادران معنادار است و این متغیر قادر است چهل درصد از تغییرات واریانس مربوط به بهزیستی روانشناختی را تبیین کند و سبک مقابله نمیتواند به صورت معنادار متغیر فوق را پیشبینی کند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از پایین بودن وضعیت بهزیستی روانشناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی است که میتوان نتیجه گرفت احتمالا وجود کودک کم توان ذهنی به عنوان عامل آسیب زننده به این متغیر میتواند عمل کند و سبکهای مقابله که متغیری شخصیتی به شمار میرود متغیر تعیین کنندهای در تعیین بهزیستی روانشناختی مادران هیچ یک از گروهها به شمار نمیرود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study on Psychological Well-Being in Mothers of Elementary Students with and without Intellectual Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study compares psychological well-being in mothers of elementary students with and without intellectual disabilities. This study also attempts to examine discriminatory power of mothers’ coping styles with stress in predicting psychological well-being. Method: For this study, 75 subjects were selected for each group from Uromia special and regular education schools. Ryff psychological well-being scale (PWS) and Endler-Parker coping styles were administered. Stepwise regression, independent group t-test and ANOVA statistical methods were used for data analysis. Results: Independent group t-test showed significant differences between psychological well-being means groups (p< 0/01). Normal child mothers had higher mean (m = 356/96). Mothers of both groups applied problem centered coping styles (task-oriented). Regression analysis displayed that only mothers status, and not their coping styles, could predict psychological well-being. Conclusions: The results suggest that child intellectual disabilities can lead to some considerable psychological well-being problems for these mothers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه میکاییلی منیع | farzaneh michaeli manee uromia university دانشگاه ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-239&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292270.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|