|
کودکان استثنایی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزانِ کمتوان ذهنی از دیدگاه کارشناسان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این تحقیق، بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزانِ کمتوان ذهنی است. روش: روش این تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی است. 197 نفر، براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه با پایایی 90/0 بود. برای تحلیل دادهها از محاسبه فراوانی، درصد و آزمونهای خی دو و کروسکال - والیس استفاده شد. یافتهها: تحلیلِ دیدگاهِهای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان میدهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی بسیار نامطلوب(6/68%)، وضعیت محتوای رسمی(9/90%) و غیررسمی(6/39%) این درس نامناسب، شیوه تدریس درس تربیت بدنی(9/40%)، و دانش تخصصی معلمان تربیت بدنی(3/34%)، نامناسب و نامطلوب است. همچنین، آنها میزان ساعات درس تربیت بدنی را با نیازهای دانشآموزان کمتوان ذهنی متناسب و کافی نمیدانند(4/59%). مهمترین راهکارهای اصلاحی برنامه درسی تربیت بدنی دانشآموزان کمتوان ذهنی از دیدگاهِ کارشناسان، 1)تعریف و تدوین فلسفه و اهداف درس تربیت بدنی، 2)تدوین کتاب درسی، جزوهها، و لوحهای آموزشی و کمک آموزشی تربیت بدنی، 3)به کارگیری نیروی متخصص تربیت بدنی استثنایی عنوان شده است. نتیجهگیری: تدوین و تعریف فلسفه، اهداف، و محتوای درس تربیت بدنی، به کارگیری نیروی انسانی متخصصِ تربیت بدنی استثنایی، و نظارت بر حُسن اجرای این درس، مهمترین پیشنهادهای این تحقیق هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تربیت بدنی، مدارس استثنایی، دانشآموزان کمتوان ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Surveying Factors Affecting Physical Education Curriculum for Students with Mental Retardation and Providing Guidance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research surveys the condition of the educational factors of physical education course program for students with mental retardation. Method: The population included 375 exceptional education professionals (managers, experts, and physical educators) from Markazi Province, among which 197 subjects were selected on the basis of Morgan sample size table, and through random cluster sampling. The means of data gathering was researcher-made questionnaires, with a reliability of 0.90 calculated by Cronbach's alpha test. The collected data were analyzed utilizing frequency calculation, percent, χ2, and Kruskal-Wallis test. Results: The results display that the definition and development of the objectives of PE course for mentally retarded students is very inappropriate (68.6%), formal and informal content of the course of PE (respectively 90.9 and 39.6%), the method of teaching PE (40.9%), and the scientific and specialized knowledge of PE teachers (34.3%), are not satisfactory and appropriate. Furthermore, from the subjects' point of view, the quantity of the devoted hours to PE course is not proportionate with the needs of these students and is nor suitable and enough (59.4%). The research subjects suggest that the most important strategies for improving the PE course for students with mental retardation are respectively: (1) defining, developing, and explaining the philosophy and objectives of PE, (2) compiling course books, pamphlets, and educational/educational aids tables, proportionate with various needs, interests and disabilities, (3) employing exceptional physical educators. Conclusion: This study concludes that physical education course program for students with mental retardation requires to be revised and modified. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
داریوش خواجوی | daryoush khajavi arak university دانشگاه اراک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)
سید شمس الدین هاشمی مقدم | seyyed shamsoddin hashemi moghaddam arak university دانشگاه اراک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)
حسن خلجی | hasan khalaji arak university دانشگاه اراک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-232&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292263.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|