این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۱، شماره ۷۳۴، صفحات ۷۸۰-۷۹۰
عنوان فارسی
سطح آمادگی جامعه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به بازگشایی مجدد دانشگاهها به صورت حضوری در جریان همهگیری کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی مقدمه: پاندمی کووید-19، چالش بزرگی برای نظامهای آموزشی بود. هدف از اجرای این مطالعه، ارزیابی سطح آمادگی جامعهی دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای بازگشایی مجدد حین همهگیری کووید-19 به عنوان یک مداخلهی مبتنی بر جامعه بود. روشها: در مطالعهی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1401-1400، مقدار آمادگی مدیران، اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل آمادگی جامعه (Community readiness model) CRM ارزیابی شد. برای جمعآوری دادهها از ابزار آمادگی جامعهی نیمه ساختاریافته (Community readiness tool) CRT استفاده شد. نمرهی آمادگی کل، میانگین امتیاز 5 حیطهی پرسشنامه است. برای تعیین تفاوت میانگین نمرات مقاطع و ارزیابی اثرات عوامل مداخلهگر از آزمون t استاندارد، ANOVA و ANCOVA استفاده شد. یافتهها: مصاحبه از 28 نفر از مطلعین آگاه در 4 بخش جامعهی دانشگاهی انجام شد. نمرهی نهایی آمادگی جامعه 2/9 ± 6/03، معادل مرحلهی آغازین در مدلCRM بود. از بین 5 حیطهی بررسی شده در پرسشنامه، آگاهی دانشجویان از جو دانشگاه، بالاترین نمره 2/69 ± 7/14 و حیطهی منابع مالی با نمرهی 2/94 ± 4/82 کمترین نمره را اخذ کردند. اختلافی معنیدار در نمرات بخش دانشجویی با سایر بخشها (0/05 > P) مشاهده شد. نتیجهگیری: برای دستیابی به نتایج مورد انتظار در اجرای هر مداخلهی مبتنی بر جامعه، تحلیل نظرات ذینفعان و اتخاذ راهبردهای مربوطه ضروری میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی، آموزش، آموزش از راه دور، دانشگاه، کووید-19،
عنوان انگلیسی
The Level of Community Readiness in Isfahan University of Medical Sciences Regarding the Reopening for in Person Training during the COVID-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The COVID-19 epidemic has led to a severe challenge in the educational system. This study evaluated the readiness of the Isfahan University of Medical Sciences regarding the reopening for face-to-face training during the COVID-19 pandemic as a community-based intervention. Methods: In a cross-sectional descriptive study in 2020, the Community Readiness Model (CRM) was used to evaluate the level of readiness of members in the Medical Universities of Isfahan. A standard semi-structured community readiness tool (CRT) was used to collect data. The total readiness score is the average score of the five of the questionnaire. The standard t-test, the one-way ANOVA were conducted to determine differences in mean scores of community sections, and the ANCOVA to evaluate the effects of intervening. Findings: The interviewees were 28 informed individuals in four departments of the academic community. The final readiness score was 6.03 ± 2.9 equivalent to the initial stage of the CRM. students’ awareness of university climate and relevant consequences, gained the highest score (7.14 ± 2.69), whereas financial resources received the lowest score (4.82 ± 2.94). Significant differences existed between the student section and other sections (P < 0.05). Conclusion: It is essential to evaluate the readiness for implementing any community-based intervention. analyze the views of stakeholders, and adopt relevant strategies for the readiness that must be done to achieve the expected results. In order to achieve the expected results in the implementation of any community–based intervention, it is necessary to analyze the opinions of stockholders and adopt relevant strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آمادگی, آموزش, آموزش از راه دور, دانشگاه, کووید-19
نویسندگان مقاله
راهله صادق |
دستیار تخصصی پزشکی اجتماعی، گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
رضا خدیوی |
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
شیما صفازداه |
استادیار، گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
جلال کریمی |
اپیدمیولوژیست، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31070_12d64a4c59ff35219bcdd621ceded1ff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات