|
کودکان استثنایی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی روش ابراز وجود بر عزتنفس و سلامت عمومی دانشآموزان نابینای عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر آموزش جرئت ورزی بر عزت نفس و سلامت عمومی دانشآموزان نابینا و مقایسه آن با دانشآموزان عادی در شهرستان شیراز، تدوین شده است. روش: بدین منظور 28 دانشآموز نابینا و 28 دانشآموز عادی 15- 13سال از مدارس راهنمایی شهر شیراز، به صورت تصادفی انتخاب شدند و در هر دو گروه 14 نفر به گروه آزمایشی و 14 نفر به گروه گواه (در هر گروه 7 نفر دختر و 7 نفر پسر) به صورت تصادفی، تخصیص یافت. از پرسشنامههای عزت نفس کوپراسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ برای انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتهها: تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی نشان داد که: 1- آموزش جرئت ورزی موجب بالا رفتن عزت نفس در هر دو گروه دانشآموزان نابینا و عادی میشود. 2- آموزش جرئت ورزی وضعیت سلامت عمومی را در دانشآموزان نابینا، بهبود میبخشد، در حالیکه تغییر معناداری را در سلامت عمومی دانشآموزان بینا ایجاد نمیکند. نیتجهگیری: آموزش جرئت ورزی عزت نفس دانشآموزان بینا و نابینا را بهبود میبخشد؛ همچنین چون مشکلات مربوط به سلامت عمومی در نابینایان بیشتر به علّت عدم جرئت ورزی بهوجود میآید، آموزش جرئت ورزی به طور معناداری موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی نابینایان میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش جرئت ورزی، عزت نفس، سلامت عمومی، نابینایی. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Assertiveness Training on Self-esteem and General Health in Students with and without Vision Loss |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present study was concerned with effectiveness of assertiveness training on self-esteem and general health in students with and without vision loss in Shiraz. Method: 28 students with, and 28 students without vision loss ageing 13-15 were randomly recruited and assigned to experimental and control groups, each group included 14 participants (7 males and 7 females). Coopersmith Self-esteem, and Goldberg General Health Questionnaires were completed in pretest and post-test stages, and two-factor analysis of variance was used. Results: Results indicated that: 1. assertiveness training could increase self-esteem in both groups, 2. assertiveness training could increase general health students with vision loss, but not in normal group, 3. assertiveness training enhanced self-esteem. As there are many health problems in students with vision loss, and partly due to less of assertiveness, with assertiveness training, their general health status becomes better. Conclusion: We conclude that assertiveness training could ameliorate some self-esteem and health problems in these students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هادی بهرامی احسان | hadi bahrami university of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
کورش بنی هاشمیا | korosh banihashemi payamenoor university دانشگاه پیام نور جهرم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-173&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292204.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|