|
کودکان استثنایی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
توصیف زبانشناختی خطاهای املایی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر به بررسی خطاهای املایی دانشآموزان کم توان ذهنی پایه تحصیلی سوم ابتدایی تا اول حرفهای در دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه شهر تهران میپردازد. روش: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و آزمودنیها به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. به این ترتیب از میان مدرسههای شهر تهران 2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده 4 قصه تصویری متشکل از تصویرهای مرتبط با هم است. از آزمودنیها به صورت انفرادی خواسته شد برای تصویری که میبینند داستانی بنویسند. یافتهها: نخست دادهها (در مجموع 2407 بند و 10861 واژه) مورد تحلیل قرار گرفت و سپس خطاهای نوشتاری دانش آموزان استخراج و 518 مورد خطای نوشتاری مشاهده شده بر مبنای فرایندهای زبانشناختی (از منظر آوایی، واجی و خطی) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: فراوانی خطاهای نوشتاری چهار فرایند اصلی نویسهها به ترتیب عبارتند از: حذف (36 درصد)، کاربرد اشتباه نویسهها (32 درصد) و افزایش (24 درصد) و قلب (8 درصد). |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Linguistic Description on Spelling Errors in Students’ with Intellectual Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present study investigates spelling errors in students' with intellectual disabilities (grades 3 to 9, primary to pre-vocational) written discourse. Method: For this descriptive-analytic study, the subjects were chosen through random sampling among 4 schools (2 boys’ and 2 girls’). Four pictorial stories were used and all students in the class were asked individually to write stories for the provided picture series. Results: After collecting the data (2407 clauses and 10861 words), they were analyzed based on linguistic processes. 518 token of spelling errors were derived which were described considering phonetics, phonology, and orthography: Errors were classified into four basic processes: deletion, wrong use of letters, addition, and metathesis the frequency of which follows respectively: 36 %, 32%, 24%, and 8%. Conclusion: Clinical implications of spelling errors in students with intellectual Disabilities were discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Linguistic, Spelling, Intellectual disabilities |
|
نویسندگان مقاله |
آتوسا رستم بیک تفرشی | atousa rostambeik tafreshi
احمد رمضانی | ahmad ramezani vasookolaee institute for exceptional children پژوهشکده کودکان استثنایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-171&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292202.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|