کودکان استثنایی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۴

عنوان فارسی توصیف زبان‌شناختی خطا‌های املایی دانش‌‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به بررسی خطا­های املایی دانش­آموزان کم توان ذهنی پایه تحصیلی سوم ابتدایی تا اول حرفه­ای در دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه شهر تهران می­پردازد. روش: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و آزمودنی­ها به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند. به این ترتیب از میان مدرسه­های شهر تهران 2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده 4 قصه تصویری متشکل از تصویر­های مرتبط با هم است. از آزمودنی­ها به صورت انفرادی خواسته شد برای تصویری که می­بینند داستانی بنویسند. یافته‌ها: نخست داده­ها (در مجموع 2407 بند و 10861 واژه) مورد تحلیل قرار گرفت و سپس خطاهای نوشتاری دانش آموزان استخراج و 518 مورد خطای نوشتاری مشاهده شده بر مبنای فرایند­های زبان­شناختی (از منظر آوایی، واجی و خطی) مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتیجه‌گیری: فراوانی خطاهای نوشتاری چهار فرایند اصلی نویسه­ها به ترتیب عبارتند از: حذف (36 درصد)، کاربرد اشتباه نویسه­ها (32 درصد) و افزایش (24 درصد) و قلب (8 درصد).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Linguistic Description on Spelling Errors in Students’ with Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study investigates spelling errors in students' with intellectual disabilities (grades 3 to 9, primary to pre-vocational) written discourse. Method: For this descriptive-analytic study, the subjects were chosen through random sampling among 4 schools (2 boys’ and 2 girls’). Four pictorial stories were used and all students in the class were asked individually to write stories for the provided picture series. Results: After collecting the data (2407 clauses and 10861 words), they were analyzed based on linguistic processes. 518 token of spelling errors were derived which were described considering phonetics, phonology, and orthography: Errors were classified into four basic processes: deletion, wrong use of letters, addition, and metathesis the frequency of which follows respectively: 36 %, 32%, 24%, and 8%. Conclusion: Clinical implications of spelling errors in students with intellectual Disabilities were discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Linguistic, Spelling, Intellectual disabilities

نویسندگان مقاله آتوسا رستم بیک تفرشی | atousa rostambeik tafreshi


احمد رمضانی | ahmad ramezani vasookolaee
institute for exceptional children
پژوهشکده کودکان استثنایی


نشانی اینترنتی http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-171&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292202.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات