|
کودکان استثنایی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم کمتوانذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر روشهای تدریس به شیوه الگوی تفکر استقرایی و سنّتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استثنایی (کمتوانذهنی) در درس علوم تجربی است. روش: این مطالعه به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه مورد مطالعه را 54 دانشآموزان دختر و پسر کمتوانذهنی پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 89- 88 تشکیل داده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمونهای پیشرفت تحصیلی دو گروه آزمایش و گواه، بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن است که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استثنایی پایه چهارم و پنجم ابتدایی (کمتوان ذهنی) در درس علوم تجربی که با روش تدریس تفکر استقرایی آموزش دیدهاند، بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی است که با روش سنتی آموزش دیدهاند. نتیجهگیری: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش درس علوم تجربی به شیوه تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی، تأثیر مثبت داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر استقرایی، کمتوانذهنی، پیشرفت تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Teaching Deductive Thinking Skills on Academic Achievement in Students with Intellectual Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study examines the effectiveness of the traditional teaching and deductive thinking skills teaching methods on academic achievement in students with intellectual disabilities. Method: A pretest-posttest control group design was chosen for study and follow up data was gathered. The sample consisted of 54 male and female students with intellectual disabilities in 4th and 5th grades of exceptional elementary school in Hamedan. This sample was divided into two groups of experimental and control, and treatment was assigned randomly to one of this groups. Analysis of data was accomplished by Covariance test. Results: Data analyses indicated that training by deductive thinking skills method was significantly more effective. Conclusion: Accordingly, we can suggest that teaching deductive thinking skills to students with intellectual disabilities can be a helpful teaching method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یحیی معروفی | yahya maroofi boo alisina university دانشگاه بوعلی سینا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
دکتر یدالله خرم آبادی | yadollah khoramabadi payame nour university دانشگاه پیام نور
زینب ملا ولی | zinab molavali
|
|
نشانی اینترنتی |
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-25-135&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1973/article-1973-292173.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|