فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹-۱۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش­ آموزان دختر بود. روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود.40 نفر از دانش ­آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر بابل که دارای اضطراب امتحان بالا بودند با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند و به پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1377) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارت­ های حل مسئله را آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک­ متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش ­آموزان مؤثر است(P< 0/001). نتیجه­ گیری: آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاه ­مدت، کارآمد و بی­ ضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شناختی دانش ­آموزان می­ تواند آنها را در برابر اضطراب امتحان توانمند سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش حل مسئله، اضطراب امتحان، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Efficacy of Problem-Solving Skill Training in the Treatment of Test Anxiety of students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Present study aimed to investigate the efficacy of problem-solving skill training on the reduction of test anxiety in female students. Method: Current research was an experimental study with pretest-posttest control group design. The sample consisted of 40 female students in Babol’s elementary schools that were selected using random cluster sampling method and were randomly assigned to experimental (N= 20) and control (N= 20) groups. Participants completed the Inventory of Test Anxiety (Abolghasemi, 1999). The experimental group received an eight-week training program (that consisted of one-hour sessions) on problem-solving skills, while the control group received no training program. Results: The results of one-way ANCOVA showed that problem-solving skill training can significantly reduce students’ test anxiety (p < .001). Conclusion: Problem-solving skill training is an immediate, efficient, and harmless strategy that can empower students to deal with test anxiety through enhancing their cognitive ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Problem-solving skill training, test anxiety, students

نویسندگان مقاله محبوبه طاهر | mahboobe taher


اصغر نوروزی | asghar norouzi


فاطمه تقی زاده رمی | fatemeh taghizadeh romi



نشانی اینترنتی http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-39-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291444.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات