|
فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود. روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود.40 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر بابل که دارای اضطراب امتحان بالا بودند با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند و به پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1377) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارت های حل مسئله را آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر است(P< 0/001). نتیجه گیری: آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاه مدت، کارآمد و بی ضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شناختی دانش آموزان می تواند آنها را در برابر اضطراب امتحان توانمند سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش حل مسئله، اضطراب امتحان، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Efficacy of Problem-Solving Skill Training in the Treatment of Test Anxiety of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Present study aimed to investigate the efficacy of problem-solving skill training on the reduction of test anxiety in female students. Method: Current research was an experimental study with pretest-posttest control group design. The sample consisted of 40 female students in Babol’s elementary schools that were selected using random cluster sampling method and were randomly assigned to experimental (N= 20) and control (N= 20) groups. Participants completed the Inventory of Test Anxiety (Abolghasemi, 1999). The experimental group received an eight-week training program (that consisted of one-hour sessions) on problem-solving skills, while the control group received no training program. Results: The results of one-way ANCOVA showed that problem-solving skill training can significantly reduce students’ test anxiety (p < .001). Conclusion: Problem-solving skill training is an immediate, efficient, and harmless strategy that can empower students to deal with test anxiety through enhancing their cognitive ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Problem-solving skill training, test anxiety, students |
|
نویسندگان مقاله |
محبوبه طاهر | mahboobe taher
اصغر نوروزی | asghar norouzi
فاطمه تقی زاده رمی | fatemeh taghizadeh romi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-39-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291444.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|