|
فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۸۳-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: افسردگی یکی از رایج ترین اختلال های روان شناختی است که بسیاری از روان درمان گران به آن توجه ویژه داشته اند. در پژوهش های مختلف، درمانه ای شناختی - رفتاری یکی از روش های مناسب در درمان اختلال های افسردگی تشخیص داده شده اند. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزان است. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود و بدین منظور از بین دانش آموزانی که به مرکز مشاوره بهزیستی و آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه مراجعه می کردند نمونه ای به حجم 30 دانش آموز با افسردگی شدید به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس (انگلود و همکاران، 1987) و مصاحبه بالینی بر اساس ملاک های ویرایش چهارم طبقه بندی اختلال های روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000) بود. یافته ها: نتایج نشان داد که روش درمان شناختی - رفتاری در کاهش افسردگی دانش آموزان در مرحله پس آزمون تاثیر معناداری (0/0001 = P) داشته است. نتیجه گیری: بر این اساس میتوان گفت مداخله شناختی - رفتاری می تواند به عنوان یکی از شیوه های درمانی مؤثر در درمان مشکلات هیجانی/رفتاری دانش آموزان به کار گرفته شود. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان شناختی - رفتاری، افسردگی، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy on the Reduction of Depression among Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Depression is one of the most common psychological disorders, which has attracted researchers’ attention. Many studies have introduced cognitive-behavioral therapy as an effective treatment for depression. Therefore, current study aimed to investigate the efficacy of cognitive-behavioral therapy on the reduction of depression among students. Method: Current research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. Among all the students referred to the Welfare and Educational Counseling Center of Kermanshah City, 30 students with severe depression were selected using convenient sampling method and randomly assigned to experimental and control group. Data were collected using clinical interview based on fourth edition of diagnostic and statistical manual of mental disorders (American Association of Psychology, 2000) and Mood and Feelings Questionnaire (Angold & et al, 1987). Results: Results showed that cognitive-behavioral therapy significantly reduced depression among experimental group in posttest (p < .0001). Conclusion: according to our findings, cognitive-behavioral therapy can be used as an effective treatment for emotional-behavioral problems among students. Implications are discussed in paper. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive-behavioral therapy, depression, students. |
|
نویسندگان مقاله |
جبار صالح | jabar saleh
عثمان محمودی | osman mahmoudi
مسعود پایدار | masoud paydar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-122-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291442.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|