فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی اثربخشی نرم افزار آموزشی حل مسئله یار بر تقویت حل مسئله دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بسیاری از دانش ­آموزان دارای مشکلات ریاضی در مهارت­ های حل مسئله ضعیف هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی نرم افزار آموزشی حل مسئله­ یار بر تقویت حل مسئله دانش ­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. به منظور انجام این پژوهش، تعداد 30 دانش ­­آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، از میان جامعه آماری دانش ­آموزان دختر پایه­ های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان قائمشهر پس از اجرای آزمون­ های تشخیصی هوشی وکسلر کودکان (شهیم، 1385) و آزمون تشخیصی ریاضی ایرانی کی­مت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. سپس افراد نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ­ای، تحت آموزش نرم ­افزار حل مسئله ­یار قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ ای را دریافت نکرد. داده­ های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس آمیخته از نوع اندازه ­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات حل مسئله گروه آزمایشی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است (001/0 >(p. بنابراین بر مبنای این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برنامه نرم­ افزار آموزشی حل مسئله­ یار موجب تقویت حل مسئله در دانش ­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی می­شود. همچنین این روش آموزشی موجب پایداری آموخته ­ها (پس از گذشت 3 ماه) در این گروه از دانش ­آموزان شد. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر می ­توان گفت استفاده از نرم ­افزارهای آموزشی کارآمد می ­تواند به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مفید در درمان ناتوانی­ های یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است­.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Efficacy of Problem-Solving Assistant Training Software on Improvement of Problem-Solving Skills among Elementary School Students with Mathematics Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Many of the students with mathematical problems show poor problem-solving skills. Present study aimed to investigate the efficacy of problem-solving assistant training software on improvement of problem-solving skills among elementary school students with mathematics disorder. Method: Present research was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. Study sample consisted of 30 students with mathematics disorders, who were selected using random cluster sampling method among all the female fourth and fifth graders with mathematics disorder that where studying in elementary schools of Qaemshahr City. These students were selected using Wechsler Intelligence Scale for Children (Shahim, 2006) and Iran Key math Test (Mohammad Ismael & Houman, 2002). Participants randomly assigned to control and experimental groups. Experimental group received eight 45-minute training sessions using problem-solving assistant software, while control group received no training. Data was analyzed using mixed-design analysis of variance for repeated measures. Results: Results showed that experimental group gained significantly higher scores in problem-solving posttest comparing to control group (p < 0.001). Therefore, according to our findings, problem-solving assistant training software could significantly improve problem-solving skills among students with mathematics disorder. Moreover, the results of a 3-month follow up showed stability in learnt lessons. Conclusion: According to the findings of current study, the administration of effective training software can be advantageous in treatment of learning disabilities. Implications are discussed in the paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته باعزت | fereshte baezzat


لیلا فلاح | fllah leila



نشانی اینترنتی http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-147-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291440.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات