|
فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۵۹-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی خودتقویتی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی عملکرد آشکار ضعیفی در مهارت های خواندن دارند و این نارسایی به طور قابل ملاحظهای در پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای روزمره زندگی که مستلزم مهارت های خواندن است تداخل مینماید. هدف این پژوهش، بررسی اثر آموزش راهبرد خودتقویتی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی بود. نمونهای که شامل 30 نفر از دانشآموزان پایه سوم و چهارم نارساخوان که به مراکز اختلالهای یادگیری شهر تبریز مراجعه کرده بودند با روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل آزمون هوش وکسلر، آزمون نما، و چکلیستهای مشکلات خواندن بود. در فرایند اجرا، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه طی چهار هفته تحت مداخله درمانی خودتقویتی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس حاکی از تاثیر معنادار در نمره بهبود اختلال حذف آواها (p< 0/001، F=17360/83 ) با اندازه اثر 0/98 و در نمره بهبود اختلال زنجیره کلمات (p< 0/001، F=613/39) با اندازه اثر 0/95 در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. نتیجه گیری: در نتیجه افزایش آموزش خودتقویتی بر بهبود اختلال های حذف آواها و زنجیره کلمات تأثیر مثبتی دارد و به نظر می رسد که خودتقویتی موجب افزایش اعتماد به خود، خودباوری و احساس شایستگی در دانشآموزان می شود،زیرا کودک در این فرایند درمانی باور میکند که تلاش او بیثمر نبوده و پاداش به دنبال دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال نارساخوانی، خودتقویتی، عملکرد خواندن |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Self-Reinforcement on Improvement of Reading Performance among Students with Dyslexia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Students with dyslexia have a poor performance in reading tasks and this deficient negatively affect their academic achievement and daily activities, which require reading skills. Present study aimed to examine the effectiveness of self-reinforcement training on improvement of reading performance among students with dyslexia. Method: Current research was a quasi-experimental study with pretest/posttest and control group design. Sample consisted of 30 third and fourth graders with dyslexia that were selected using random sampling method when they referred to centers for learning disabilities in Tabriz. Participants randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using Wechsler Intelligence Test, NAMA Test for Reading, and Reading Dificulty Checklist. Experimental group received an eight-session self-reinforcement training intervention (2/wk). Results: Results of covariance analysis showed a significant improvement in phonic deletion disorder (F= 1736.83, p < 0.01; effect size= 0.98) and word chain disorder (F= 613.39, p < 0.01; effect size= 0.95) in experimental group; while control group showed no significant improvement in reading skills. Conclusion: Self-reinforcement training has a significant positive influence on improvement of word chain and phonic deletion disorders. It seems that self-reinforcement increases students’ self-confidence, self-belief, and sense of competence through making him/ her believe that his/her efforts are not abortive and will lead to reward. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dyslexia disorder, Self-reinforcement, reading performanc |
|
نویسندگان مقاله |
محمد علیپور | mohammad alipour ، اداره آموزش و پرورش استثنایی، تبریز
ثریا چاپاری ایلخچی | soraya chappari ilkhchi ، اداره آموزش و پرورش استثنایی، تبریز
وجیهه لطفی وند | vejihe lotfi ، اداره آموزش و پرورش استثنایی، تبریز
سجاد علمردانی صومعه | sajjad almardani some amp apos eh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-131-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291423.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|