فصلنامه سلامت روان کودک، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۷

عنوان فارسی نقش روان بنه های سازش نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقشِ روان­بنه‌های سازش­نایافته اولیه در اختلال های روانی، در پژوهش همبستگی حاضر نقش روان­ بنه‌های سازش ­نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت. روش: 384 دانش‌آموز از مدارس شهر رشت که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، از طریق مقیاس‌های اضطراب اجتماعی (لاجرسا و لوپز، 1998) و روان­ بنه‌های سازش­نایافته اولیه (یانگ، 2005) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله‌مراتبی پس از حذف اثرات مخدوش‌کننده سن و جنسیت، تحلیل گردیدند. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد حوزه‌های روان­بنه‌های سازش­نایافته اولیه مجموعاً 40% از واریانس مشترک اضطراب اجتماعی نوجوانان را تبیین می­کنند (p< 0/0001 ، F=41/35). روان­ بنه بریدگی/ طرد (p< 0/0001 ، β=0/40) ، روان بنه خودگردانی/ عملکرد مختل (p=0/004 ، β=0/17) و همچنین روان­ بنه دیگرجهت‌مندی (p=0/001 ، β=0/19)به طور معناداری توانستند سطوح اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های این تحقیق روان­ بنه‌های سازش ­نایافته اولیه می­ تواند بر اضطراب اجتماعی تأثیرگذار باشد. بنابراین شناسایی روان­ بنه‌های سازش­ نایافته اولیه درک بهتری از سبب­ شناسی این اختلال فراهم می­ آورد. دلالت‌های ضمنی این نتایج برای طراحی راهبردهای مداخله‌ای به ‌منظور کاهش اضطراب اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Early Maladaptive Schemas in Explaining Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Given to the important role of early maladaptive schemas in psychological disorders, this study aimed to investigate the relationship between these maladaptive schemas and social anxiety among adolescents. Method: Current research was a correlational study. Sample consisted of 384 students who were studying in the schools of Rasht City and were selected using multistage cluster sampling method. Participants completed the Social Anxiety Scale (La Greca and Lopez, 1998) and Early Maladaptive Schemas Questionnaire (Young, 2005). After controlling the confounding effects of age and gender, data was analyzed using descriptive tests including frequency, mean, and standard deviation, and Pearson correlation coefficient test and hierarchical regression analysis. Results: Findings revealed that the domains of early maladaptive schemas could explain 40 percent of shared variance of social anxiety (p < 0.0001; F = 41.35). The domain of disconnection/ rejection (p < 0.0001, β = 0.40), impaired autonomy and performance (p < 0.004, β = 0.17), and other-directedness (p < 0.001, β = 0.19) could significantly predict levels of social anxiety. Conclusion: Based on the findings of present research, early maladaptive schemas could affect social anxiety. Therefore, identification of these schemas may provide a better understanding of the etiology of social anxiety disorder. Results’ implications for designing proper interventions for reducing social anxiety among adolescents are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید ولی اله موسوی | seyed valiollah mousavi


حمید جوان پرست | hamid javanparast


سجاد رضایی | sajjad rezaei



نشانی اینترنتی http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_code=A-10-126-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1956/article-1956-291412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات