این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 شهریور 1404
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۱
عنوان فارسی
مقایسه سبک های یادگیری و خود کارآمدی دانشجویان رشته های پزشکی، هنر، فنی مهندسی و علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش به منظور مقایسه سبک های یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی و نیز مقایسه این متغیرها در دختران و پسران دانشجو انجام گرفته است. مواد و روشها: دراین پژوهش از الگوی علّی- مقایسه ای استفاده شده است.جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه دانشجویان رشته پزشکی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته های فنی- مهندسی، هنر و علوم انسانی دانشگاه تهران است که در سال تحصیلی 92 - 93 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری بصورت در دسترس و حجم نمونه شامل 100 دانشجوی دختر و پسر (25 نفر از هر رشته) است. برای اندازه گیری سبکهای یادگیری افراد از آزمون گروهی اشکال نهفته ( GEFT ) ویتکین (1971) و برای سنجش خودکارآمدی از پرسشنامه خود کارآمدی بندورا (1995) استفاده شده است. یافته ها: نتایج بدست آمده پس از تجزیه و تحلیل آماری داده ها بدین شرح است: دانشجویان رشته های فنی مهندسی بیشتر از سبک یادگیری مستقل به زمینه استفاده می کنند، اما بین سبک یادگیری دانشجویان سایر رشته ها تفاوت معنا داری دیده نشد. دانشجویان رشته های پزشکی از بالاترین میزان خودکارآمدی برخوردارند. از نظر سبک های یادگیری و خودکارآمدی بین دختران و پسران تفاوت معنا داری بدست نیامد. بحث و نتیجه گیری: افراد دارای سبک یادگیری مستقل به زمینه بیشتر به رشته های فنی_مهندسی و دروسی مانند فیزیک و ریاضی که مستلزم داشتن چنین توانایی هایی است گرایش دارند. دانشجویان رشته پزشکی باتوجه به عوامل ترغیب کننده دارای نمره خودکارآمدی بالا بوده و تلقی مثبتی از خود دارند. از آنجا که تجربه کسب موفقیت یا تسلط بر امور، مهمترین عامل بوجود آورنده خودکارآمدی بالاست نمره این دانشجویان بیشتر است. علاوه بر این دانشجویان رشته پزشکی با مشاهده کسانی که در این رشته تحصیل کرده و در زندگی شغلی و تحصیلی خود موفق بوده اند از طریق سرمشق گیری، انتظارات کارآمدی خود را افزایش می دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک های یادگیری، خودکارآمدی، رشته تحصیلی
عنوان انگلیسی
The Comparison Between Learning Styles and Self-efficacy of Students of Medical Sciences, Art, Engineering, and Human Science
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The current research has been done in order to compare learning styles and self-efficacy of learners of different majors; moreover, the comparison of these variables has been calculated between male and female students. Methods and Materials: The causal comparative pattern has been used in this study. The participants of this study were medical students, MA students in engineering, art, and human science in Islamic Azad University Tehran Branch in 2008 and 2009. The sampling technique was stratified random sampling and the population included 100 male and female university students (25 students in each major). Witkin (1971) Group Embedded Figure Test (GEFT) was used to measure learning styles; in addition, Bandro self-efficacy questionnaire (1995) was used to measure self-efficacy of the learners. Results: After data analysis, the result demonstrated that the students of engineering use more field independence learning style, but there were no significant differences among the learning styles of the students of other majors. Medical students had the highest level of selfefficacy. There were no significant differences between male and female’s learning styles and self-efficacy. Discussion and Conclusion: Learners, who have independent learning style, tend to study those majors that require such capabilities include engineering courses, math, and physics. Due to the persuasive factors, medical students have high self efficacy scores as well as positive attitude. Since the experience of success and mastery are the most significant factors of constructing high self-efficacy, those learners self-efficacy’s scores are more than the others. In addition, medical students increase their efficacy expectation through model making by observing those who have been in this field of study and have been successful in their academic study as well as their occupation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning styles, Self efficiency, Major
نویسندگان مقاله
نادیا سلطانی |
department of psychology, faculty of medicine, aja university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
علی پیروی |
faculty of medicine, aja university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1932/article-1932-290770.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
چکیده مقالات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات