این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۵۵-۶۹

عنوان فارسی اثربخشی کیفیت محیطی مدارس بر خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همه­جانبه افراد است، کیفیت­محیطی ­مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسب­شده دانش­آموزان از مدرسه اثرگذار است.وبه دنبال آن، ادراک دانش­آموزان از محیط مدرسه، زمینه­ساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان می­شود و اعتماد و اطمینان آنها به توانایی­شان را افزایش می­دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر ارتقاء کیفیت و ادراک محیطی فضای مدرسه بر خودپنداره تحصیلی دانش­آموزان از نگاهی پدیدارشناسانه می­باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کیفی (اکتشافی)و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی می­باشد. روش گردآوری داده­ها بااستفاده­ازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمه­ساختاریافته با دانش­آموزان ­مدرسه منتخب شهراصفهان بوده­است که اطلاعات گردآوری­شده براساس روش تحلیل کلایزی در نرم­افزاراطلس­تی-آی (8) ارائه ­شده­است. یافته‌ها: وجود امکانات مناسب در مدرسه که موجب بالابردن شاخص­های ذهنی و عینی محیط خواهدبود، برخودپنداره­تحصیلی دانش­آموزان نیز تاثیری مثبت دارد و در واقع این موارد به عنوان محرک­های محیطی در فضای مدرسه بر فرد اثرگذار می­باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن­است که با در نظرگرفتن شاخص­های کیفیت عینی و ذهنی محیط و ارتقاء محیط کالبدی مدرسه براساس کیفیت­های فضایی آن بر ادراک­محیطی­فرد موثر است، می­توان بر عاطفه دانش­آموزان نسبت به محیط مدرسه وداوری او نسبت­به­خود تاثیری مثبت ایجادنمود که درنهایت، موجب ارتقاء خودپنداره­تحصیلی دانش­آموزان خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدارس، کیفیت­محیطی، ادراک­محیطی، خودپنداره­تحصیلی، دانش­آموزان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Environment Quality of Schools on Students' Academic Self-Concept
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and purpose of the research: Since the school environment is the environment for the acquisition of knowledge and all-round development of people, the quality of the school environment affects the positive and negative experience of the students from the school.After that, the students' perception of the school environment becomes the basis for the development of their academic self-concept and increases their trust and confidence in their abilities.Therefore, the aim of the present study is to explain the effect of improving the quality and environmental perception of the school environment on the academic self-concept of students from a phenomenological point of view. Research method: The current research is qualitative (exploratory) with a descriptive phenomenological approach.The method of data collection was using available authentic documentary sources and semi-structured interviews with students of selected schools in Isfahan city, and the collected information was presented based on the Claysey analysis method in Atlas TI software (8). Findings: The presence of suitable facilities in the school will increase the subjective and objective indicators of the environment, the academic attitude of the students also has a positive effect, and in fact these things have an effect on the individual as environmental stimuli in the school environment. Conclusion: The results of the research indicate that by considering the indicators of the objective and subjective quality of the environment and improving the physical environment of the school based on its spatial qualities, it is effective on the individual's environmental perception, it can be related to the students' feelings towards the school environment and their judgment. It created a positive effect on itself, which will ultimately improve the academic self-concept of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدارس, کیفیت­محیطی, ادراک­محیطی, خودپنداره­تحصیلی, دانش­آموزان

نویسندگان مقاله پریسا خیام نکویی |
پژوهشگردکتری معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردستان، اردستان، ایران. parisakhayam@gmail.com

بهرام شاهدی |
استادیارگروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. bshahedi@yahoo.com (نویسنده مسئول)

کاظم یزدی |
عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردستان، اردستان، ایران. yazdi@iauard.ac.ir


نشانی اینترنتی https://ums.srbiau.ac.ir/article_22991_f1df6b76a75a056786e2ac276784d2c8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات