این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۳۹-۵۵

عنوان فارسی اثربخشی ادراک حسی مکان در تداعی معنابرکاهش استرس قرنطینه خانگی دانش‌آموزان(نمونه موردی: مجتمع های مسکونی شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش:امروزه درشرایط اجرای قرنطینه­خانگی ناشی­ازبحران­ها مانند شیوع­ بیماری­ها، کلاس­ها به­صورت غیرحضوری برگزارمی­شوند؛ که این روند پیامدهای بسیاری را برای آنها به­دنبال دارد و ایجاد اختلال­روحی یکی از آنها می­باشد.پژوهش­حاضر درپی بررسی علل ایجاد استرس ناشی­از قرنطینه­خانگی طولانی­مدت باهدف تبیین رفتارها، نگرش­هاوفرآیندهای برجسته تداعی­معنا درجهت­کاهش ­استرس دانش­آموزان در محیط مسکونی آنها، ‌رو­به­جلوخواهدرفت ودرپی شناسایی رابطه مولفه­های­برجسته تداعی­معنا در محیط­مسکونی ­افراد قرنطینه می­باشد. روش پژوهش:مطالعه کیفی(اکتشافی)حاضر با رویکردپدیدارشناسی­توصیفی(کلایزی) انجام­گرفته­است.در این روش اطلاعات ازمنابع معتبرموجود وانجام مصاحبه­های نیمه­ساختار­یافته با دانش­آموزان شهراصفهان برمبنای نمونه­گیری­هدفمند انجام شده­است. برای تجزیه­وتحلیل یافته­ها ­ازشیوه­ تحلیل­کلایزی با استفاده ­از نرم­افزار اطلس­تی-آی، داده­ها دسته­بندی و توصیف شده­اند.باتوجه به ارزیابی نتایج به روش­کلایزی بامراجعه مجدد به هریک از شرکت‌کنندگان در فرآیندی­گفتگو-محور با آنها درباره یافته­ها، ‌اعتباریابی­نهایی یافته­ها صورت گرفته است. یافته‌ها:یافته­ها نشان­دهنده ­آن است که براساس مولفه­های تداعی­معنا درمکان و در نظرگرفتن تاثیر­ادراک حسی بردانش­آموزان درقرنطینه­خانگی، ‌می­توان با ارتقاء مولفه­های ادراک­حسی در فضا ارتباط دانش­آموز با محیط­خانه را بهبود نمود.درحقیقت، فرد در قرنطینه­خانگی، با کنترل حرکات بدن از طریق ایجاد یک محیط چندلایه و پیچیده، ‌زمان­طولانی قرنطینه­خانگی را بهتر سپری­کرده و خستگی روحی کمتری برای او خواهد داشت. نتیجه­گیری:دانش­آموز با ایجاد همبستگی در حواس­خود، درک بهتری از­محیط­خود خواهد­داشت که این امر ارتباط معنایی فضا وکاربر را ارتقاء می­دهد ودرنتیجه استرس­فردی کاهش می­یابد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسکن، معنای مکان، قرنطینه خانگی، ‌استرس، ‌دانش­آموزان،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Sensory Perception of Place in the Association of Meaning in Reducing the Stress of Home Quarantine of Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and purpose of the research: Today, in the conditions of the implementation of home quarantine caused by crises such as the outbreak of diseases, classes are held in absentia; This process has many consequences for them, and mental disorders are one of them.The present research will move forward after investigating the causes of stress caused by long-term home quarantine with the aim of explaining the behaviors, attitudes and prominent processes of associating meaning in order to reduce the stress of students in their residential environment and identifying the relationship between the prominent components of associating meaning in the residential environment of quarantined people. be Research method: The current qualitative (exploratory) study was conducted with a descriptive phenomenology (Collaizi) approach.In this method, information is available from reliable sources and semi-structured interviews with students in Isfahan city are conducted based on purposeful sampling.In order to analyze the findings, the data have been categorized and described using the Claysey analysis method using Atlas TI software.According to the evaluation of the results using the Claizian method, by revisiting each of the participants in a dialogue-oriented process with them about the findings, the final validation of the findings has been done. Findings: The findings show that based on the components of the association of meaning in the place and considering the effect of the sensory perception of the students in home quarantine, it is possible to improve the communication of the students with the home environment by improving the components of the sensory perception in the space;In fact, a person in home quarantine, by controlling body movements through creating a multi-layered and complex environment, will spend the long time of home quarantine better and will have less mental fatigue for him. Conclusion: The student will have a better understanding of his environment by creating correlation in his senses, which improves the semantic connection between the space and the user, and as a result, individual stress is reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسکن, معنای مکان, قرنطینه خانگی, ‌استرس, ‌دانش­آموزان

نویسندگان مقاله صادق جهانبخش |
دانشجوی دکتری رشته معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، ‌اصفهان، ایران. Jahanbakhsh_sadegh@yahoo.com

محمد رشتیان |
استادیار، ‌گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. rashtian.mohammad2022@gmail.com (نویسنده مسئول)

ناصر حسن پور کازرونی |
استادیار، ‌گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. naser.hassanpur@hotmail.com

سید حمید آتشپور |
دانشیار، ‌گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانhamidatashpour@gmail.com


نشانی اینترنتی https://ums.srbiau.ac.ir/article_22989_e51df0f1613c6743d937292bc5c4ce04.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات