این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۲۷-۳۹

عنوان فارسی تحلیل کیفیت محیط فضاهای داخلی دانشکده معماری با تاکید بر آسایش حرارتی و عملکرد شناختی دانشجویان (مورد پژوهی: دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: امروزه طراحی و ساخت دانشکده­های معماری به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و همچنین افزایش خلاقیت در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد اهمیتی که در ارتباط مستقیم با آسایش حرارتی در فضاهای داخلی می­باشد آسایشی که می­تواند در عملکرد شناختی دانشجویان اثر گذار باشد. به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین دغدغه­های انسان در نیم قرن گذشته محسوب می­شود و بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد شناختی افراد در محدوده واقعی در کلاس­های درس پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده­های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه­ آزاد اسلامی واحد ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی و عملکردهای شناختی افراد پس از اندازه‌گیری عوامل محیطی از طریق پرسشنامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ها: نتایج این پژوهش این­طور نشان می‌دهد که وضعیت آسایش حرارتی دانشکده معماری در محدوده استانداردهای بین المللی نمی­باشد، و بازه­های مختلف دمایی به ثبت رسیده است. همچنین طبق آمار به دست آمده دانشجویان حس تعلق خوبی را به دانشکده دارند، و این حس بالای تعلق باعث پیشرفت در عملکرد شناختی دانشجویان شده است. نتیجه گیری: عملکرد شناختی دانشجویان در این پژوهش آمار قابول قبولی داشته­اند که در این باره می­توان اینگونه گفت که اختلاف نتایج میدانی و پیش­بینی های استاندارهای معتبری مانند اشری ممکن است ناشی از عادت کردن و خو گرفتن به شرایط محیطی باشد که آزمون در آن برگزار شده است و در مطالعات دیگر نیز به آن اشاره شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضاهای داخلی، دانشکده معماری، آسایش حرارتی، عملکرد شناختی،

عنوان انگلیسی Analyzing the Quality of the Interior Spaces of the Faculty of Architecture with an Emphasis on Thermal Comfort and Cognitive Performance of Students(Case Study: Faculty of Architecture, Islamic Azad University, Ilam Branch)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and purpose of the research: Today, the design and construction of architecture schools in order to improve the quality of education and also increase creativity among students is of great importance. Be effective in the cognitive performance of students. For this reason, it is considered as one of the most important concerns of human beings in the last half century and has been of great interest to researchers. In this research, it was investigated and compared the cognitive performance of people in the real range in the classrooms. To investigate their performance in different temperature ranges, 220 architecture students of Ilam branch of Islamic Azad University were selected by systematic random sampling method. The state of thermal comfort and cognitive functions of people were evaluated after measuring environmental factors through questionnaires and standard cognitive function software. Findings: The results of this research show that the thermal comfort of the Faculty of Architecture is not within the range of international standards, and different temperature ranges have been recorded. Also, according to the obtained statistics, students have a good sense of belonging to the faculty, and this high sense of belonging has led to improvement in students' cognitive performance. Conclusion: The cognitive performance of the students in this research was statistically acceptable, and in this regard, it can be said that the difference between the field results and the predictions of reliable standards such as Ashri may be due to getting used to the environmental conditions. In which the test was held and it was also mentioned in other studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فضاهای داخلی, دانشکده معماری, آسایش حرارتی, عملکرد شناختی

نویسندگان مقاله حامد احمدی |
دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

مجتبی نوراللهی |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. mojtaba.noorllahi@gmail.com (نویسنده مسئول)

محمدرضا سلیمانی |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. soleimani.mohmmadreza@wtiau.acir

احسان بی طرف |
گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. bitaraf.Ehsan@wtiau.ac.ir


نشانی اینترنتی https://ums.srbiau.ac.ir/article_22988_5b8b1f7302038db2034fe9a3dfdcba2c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات