مجله علوم مراقبتی نظامی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۳

عنوان فارسی ارتباط سبک تصمیم‌گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و میتواند به وسیله شیوه های گوناگون تصمیم گیری افراد تحت تأثیر قرار گیرد. این مطالعه ارتباط سبک های مختلف تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر را در دانشجویان هوشبری مورد بررسی قرار داده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی همبستگی، بر روی 147 نفر از دانشجویان هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند در تابستان سال 1393 انجام شد. از پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری عمومی بروس و اسکات و خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران استفاده شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/74 و 0/94 برآورد گردید. پرسشنامه ها به شیوه خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من- ویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 8/66± 25/38 بود و اکثر مشارکت کنندگان را دانشجویان خانم (%85/7) تشکیل می دادند. سبک تصمیم گیری غالب در بیشتر افراد سبک منطقی و بعد غالب در یادگیری خودراهبر، انگیزه یادگیری بود. نمرات تمامی ابعاد تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر، به استثنای سبک تصمیم گیری شهودی و بعد ارتباطات بین فردی در دو جنس، تفاوت معنی داری داشت. یادگیری خودراهبر با سبک تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت (0/644) و با سبکهای اجتنابی (0/680-) و آنی (0/707-) همبستگی منفی معنی دار داشت و سبک تصمیم گیری منطقی با سبک های تصمیمگیری اجتنابی (0/345-) و آنی (0/675-) همبستگی منفی معنی دار داشت. بحث و نتیجه گیری: سبک تصمیم گیری منطقی قوی ترین ارتباط را با یادگیری خودراهبر در دانشجویان تحت مطالعه داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصمیم گیری، دانشجو، هوشبری، یادگیری خودراهبر.

عنوان انگلیسی The Relationship between decision –making style and self-directed learning in Anesthesiology students
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Self-directed learning skills are necessary for modern education and can be affected by different style of decision making. This study aims to evaluate the relationship between decision –making style and self-directed learning among anesthesiology students. Materials and Methods: This descriptive-correlational study was conducted on 147 Mashhad School of Nursing and Midwifery anesthesiology students in 2014, using census approach. General Decision-Making Style Inventory (Scott & Bruce, 1995) and Self-Directed Learning Instrument (Cheng et al, 2010) was used. The instruments’ content validity confirmed by experts, and their reliability calculated by Cronbach’s alpha coefficient (0.74 and 0.94 respectively). data were analyzed using SPSS software version 21 and chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation tests. The probability of type I error (α) for all tests was set to 0.05. Results: The mean age of participants was 25.38 ± 8.66 and most participants were female (85.7%). The dominant decision making style and self-directed learning domain in most participants were rational decision-making style and learning motivation domain, respectively. Scores in all aspects of decision-making and self-directed learning were significantly different in both sexes with the exception of intuitive decision making style and interpersonal communication. Self-directed learning was positively correlated with rational decision-making style (+ 0.64) and negatively with avoidant (- 0.68) and spontaneous (- 0.71) decision-making styles and rational decision-making style negatively correlated with avoidant (- 0.35) and spontaneous (- 0.68) decision-making styles. Discussion & Conclusion: Rational decision-making style had the strongest relationship with self-directed learning among student.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا آهنچیان | mohammad reza ahanchian
scool of education and psychology ferdowsi university of mashhad, iran
مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

عبدالقادر عصاررودی | abdolghader assarroudi
mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1903/article-1903-290250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات