فصلنامه نقد کتاب هنر، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۲۵۱-۲۶۶

عنوان فارسی روش شناسی تحقیق بصری؛ خوانش تصویر
چکیده فارسی مقاله توسعۀ منابع مکتوب برای گسترش دانش نظری مرتبط با رشته های دانشگاهی هنر، محتاج پژوهش و ترویج تفکر انتقادی در این رشته ها است. دست اندرکاران رشته های دانشگاهی هنر، اعم از اساتید و دانشجویان، به طور منظم از طریق تصاویر و رسانه های بصری، با دانش و معناهایی مواجه شده و یا به طریقی این رسانه های بصری را خلق می کنند. اما مشارکت آنان در فرهنگ دیداری معاصر، به طور خود به خودی آنها را آمادۀ درگیری انتقادی و موثر با این تصاویر و رسانه ها در محیط دانشگاهی نمی کند. آنان نیاز دارند تا مهارت هایی را توسعه دهند که برای تجزیه، تحلیل و ارزیابی فرایند استفاده و تولید مواد دیداری در زمینه ای علمی لازم است. در واقع، آنان می بایست به روش ها ی تفکر و تحقیقی مجهز شوند که مختص مطالعات بصری باشند. نوشتار حاضر در پاسخ به این نیاز و به عنوان مقدمه، به تعاریف و رویکردهای موجود در تحقیقات بصری می پردازد. هم چنین بحث می کند که در سنت پژوهش های هنری، تحقیقات دیداری چگونه خود را بازنمایانده اند و اکنون می توانند به چه شکلی مطرح باشند. با توجه به این که هیچ روش مطلق و قابل تعمیم تحلیل تصویر وجود ندارد و تحلیل بصری در واقع، روش شناسی هایی است که به وسیلۀ آن ها تصاویر خوانده می شوند، در این نوشتار تلاش خواهد شد تا طریقۀ توصیف تصاویر و چالش ها ی تجربه شده در این زمینه برای توسعۀ روشی کاربردی در پژوهش های هنری مورد بحث قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سودابه صالحی |



نشانی اینترنتی http://artbr.faslnameh.org/browse.php?a_code=A-10-37-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1890/article-1890-289668.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات