|
فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۴-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت هوش هیجانی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سال ۱۳۹۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هوش هیجانی همواره به عنوان یک عامل اساسی مؤثر در موفقیت تحصیلی، توانایی در انجام فعالیت ها و مجموعه ای از شایستگی های مورد نیاز برای موفقیت فرد در محیط کاری بهویژه در حرفه پرستاری شناخته شده است. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه نمره هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردیده است. روشها: این مطالعه به روش مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد تشکیل می دادند. حجم نمونه، شامل 189 نفر بود که بهروش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری و با اجرای آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج: از مجموع کل واحدهای مورد بررسی (189 نفر)، تعداد 134 نفر (70.9 درصد) زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی دانشجویان در این پژوهش 4.05 ±22.29 سال و دامنه 45-18 بود. میانگین و انحراف معیار نمرات هوش هیجانی واحدهای مورد پژوهش 14.07±109.64 بود. همچنین تفاوت معنیداری بین نمره هوش هیجانی و متغیرهای جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و سالهای مختلف تحصیلی دانشجویان مشاهده نشد(0.05p>). نتیجه گیری: درمجموع مشارکت کنندگان از نمره هوش هیجانی پایینی برخوردار بودند. پیشنهاد می گردد در برنامه های پذیرش دانشجویی و نیز آموزش دانشگاهی این دانشجویان به این موضوع مهم و حساس توجه ویژه ای مبذول گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، دانشجویان پرستاری، دانشجویان مامایی |
|
عنوان انگلیسی |
A Study on the status of Emotional Intelligence in the Students of Mashhad University of Nursing and Midwifery in 2010 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Emotional Intelligence (EI) has been known as an effective factor not only in academic achievement but also in individual duty performance abilities and the collective qualities required for individual success in the work place, especially in the field of nursing. Taking this into account, the present study was undergone to compare EI scores among nursing and midwifery students. Methods: This study was executed using the sectional method. The study population consisted of all the nursing and midwifery students in the Nursing and Midwifery School of Mashhad, including a total of 189 students who had been chosen via simple random sampling. A questionnaire was used as the data accumulation tool. The data was analyzed using statistical software, the Independent t-test, One-way Variance test and Pearson’s Correlation Coefficient. Results: Of the total study units (189 people), 134 (70.9%) were female and the rest were male. The mean age of the students participating in this study was 22.29±4.05 within a range of 18–45 years. The average and Standard Deviation of the study unit’s emotional intelligence stood at 109.64±14.07. Moreover, no meaningful difference was seen among the students in the variables of gender, field of study, level of education and the different years of college (p>0.05). Conclusion: On an average, the participants manifested low Emotional Intelligence scores. We recommend that this important and sensitive subject be given rightful attention in student acceptance and educational programs in universities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, nursing students, midwifery students |
|
نویسندگان مقاله |
حسین رنجبر | hossein ranjbar torbat heyadriyeh university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)
محمدرضا آهنچیان | mohammad reza ahanchian ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1857/article-1857-288120.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|