راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی فراتحلیل رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: توجه به عواملی که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثرند، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این عوامل که در برخی تحقیقات به آن اشاره‌شده، هوش هیجانی است که عبارت است از مجموعه‌ای از دانش‌ها و توانایی‌های هیجانی و اجتماعی که قابلیت کلی ما را در پاسخ به نیازهای محیطی به طور مؤثری تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه‌های ایران انجام گردید. روش ها: مطالعه ی حاضر به روش مرورسیستماتیک و فرا تحلیل انجام گردید. بانک‌های اطلاعاتی SID ،Magiran ، Medlib ،,Irandoc,Pubmed Scopusو نیز تمامی مجلات علوم پزشکی و روانشناسی در کشور با کلیدواژه‌ای "هوش هیجانی" ، " پیشرفت تحصیلی" و "دانشجویان" به تنهایی و با استفاده از عمل‌گرهایAND و OR مورد جستجو قرار گرفتند. در پایان جستجو پس از کنار گذاشتن مقالات تکراری، 36 مقاله بررسی شد که 17 مقاله غیرمرتبط بوده و با توجه به هدف مطالعه در نهایت 19 مقاله وارد مطالعه شدند. برای تحلیل نتایج از روش ترکیبی فیشر استفاده گردید. یافته‌ها: مطابق روش فیشر مجموع لگاریتم نپرین برای Pvalueهای مطالعات تعیین گردید که برابر با 03/147 بود. با مراجعه به جدول مجذور کای و قرار دادن کای دو محاسبه‌شده در درجه آزادی 38 (19n=)، مشاهده شد که میزان کای دو محاسبه‌شده در سطح معناداری کمتر از 01/0 معنی‌دار هست که نشان‌دهندهٔ وجود رابطهٔ معنی‌دار بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی هست. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود دارد. با توجه به اینکه بخشی از هوش هیجانی قابل یادگیری است، لذا پیشنهاد می‌شود، در محیط‌های دانشگاهی در کنار توجه به هوش و استعدادهای شناختی، با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه ی آموزشی دانشجویان در قالب جلسات آموزشی مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی به آنان کمک نمود تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند و کمتر دچار افت تحصیلی گردند. کلیدواژه‌ها: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، فراتحلیل
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، فراتحلیل

عنوان انگلیسی Relationship between emotional intelligence and academic achievement in Iranian university students: A meta-analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the factors that affect academic achievement is particularly important. Emotional Intelligence mentioned as an important factor in many researches and is defined as set of knowledgeandsocio-emotionalabilitiesthataffectour overall ability to respond to environmental requirements. The aim of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and academic achievement of students in Iranian universities. Methods: In this Meta-analysis, databases such as SID, Magiran,Medlib, Irandoc, Pubmed, Scopus and all medical and psychological journals were searched with keywords like “Emotional Intelligence", “Academic achievement" and " students". After discardingduplicatearticles, 36 articled were reviewed, among them 17 articles were irrelevant and discarded. Finally given thepurpose ofthe study, 19 articles included in the study and combination Fisher method were used to analyze the data. Results: According to the combination Fisher method the product of p-values were calculated and then the logarithm were taken and multiplied by -2. Sum of them was equal to 147.03. Sum of p-values in 38 degree of freedom (n = 19) were lower than expected so calculated Chi-Square value were significant at a significance level of less than 0.01, it means that there is a significant relationship between emotional intelligence and academic achievement of students in Iran. Conclusion: Results of this study indicates there is a significant relationship between emotional intelligenceand academic achievement in Iranian students. Given that emotional intelligencecan be learned and acquired to some extent, so it is recommended that in academic environments besides teaching intelligence and cognitive talents, emotional intelligence consider in educational programs to help students to cope better with the pressures of studying and community and less fall
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینا حسین زاده | m hosseinzadeh
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

اسکندر فتحی آذر | e fathi azar
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فرناز رحمانی | f rahmani
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات