|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
راهکارهای اعتلای اخلاق حرفه ای در سیستم آموزش پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: حرفه پرستاری از جمله علومی است که هم در گذشته و هم در حال و آینده دارای جنبههای اخلاقی فراوانی است و به عنوان وجدان سیستم مراقبت بهداشتی شناختهشدهاند و نقش کلیدی را در اصلاح این سیستم ایفا میکنند. آنها مراقبتهای پرستاری را عاری از تبعیض و قضاوت، به همه مددجویان ارائه میدهند. چرا که در ارائه مراقبت، احترام گذاشتن به شأن و حقوق انسانها و رعایت اخلاق، بخش جداییناپذیر سیستم مراقبت بهداشتی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای اعتلای اخلاق حرفهای در سیستم آموزش پرستاری و یافتن بهترین راه جهت ارتقای امر مهم اخلاق پرستاری بوده است. روش ها: این مطالعه مروری، جهت بررسی مطالعات گذشته تاکنون انجام گرفته است. جستجوی کلیه مقالات، شامل 37 مطالعه، در طیف سال 1988 تا 2016 و با استفاده از کلیدواژههای آموزش اخلاق، دانشجویان پرستاری، اخلاق در پرستاری، صلاحیت اخلاقی و اخلاق حرفهای انجام شد. یافتهها: بررسی نتایج حاصل از مطالعات بیانگر تأثیر بسزای آموزش اخلاق پرستاری به صورتی نظاممند در برنامه درسی بود. همچنین در این مطالعات روشهای مختلفی جهت ارتقا آموزش اخلاق در پرستاری از جمله: ارائه برنامه درسی منظم، سخنرانیها، الگو بودن مربیان آموزشدیده و متبحر در این زمینه و... معرفی و پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از این مطالعات حاکی از تأثیر بسزای این روشها در بهبود کیفیت مراقبت و تصمیم گیریهای درست اخلاقی بوده است. نتیجهگیری: نتایج نیاز نشاندهنده مداوم تلاش برای توسعه محتوای نوآورانه، ساختار و روشهای آموزشی برای برنامههای آموزش اخلاق پرستاری در مقطع کارشناسی همیشه وجود دارد. این عوامل در ارتقای رضایت شغلی بیشتر در پرستاران، میل به رشته پرستاری و تربیت نیروهای بیشتر و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار نقش بسزایی داشته است. این موضوع جز با وجود سازمانهای حمایتی و هماهنگ میسر نخواهد شد. امید است که چنین بررسیهایی به مدرسان پرستاری در جهت بررسی مجدد شیوههای تدریس خود به خصوص در زمینه اخلاق پرستاری از طریق ابزارهای آموزشی کمک کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، پرستاری، آموزش، مراقبت |
|
عنوان انگلیسی |
Strategies to promote professional ethics in nursing education system |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Nursing profession, including science has always been known as the conscience of the health care system. They provide nursing without any discrimination and judgment toward the clients. Because providing care to respect the dignity and rights of human beings and ethics, is an integral part of the health care system. The present study aims at promoting professional ethics in nursing education system so finding the best way to promote nursing ethics is important. Methods: The literature review of previous studies has been conducted. searching all articles, including 37 studies, between 1988 to 2016 and using the keywords such as moral education, nursing students, nursing ethics, moral authority and professional ethics was part of the conducted task. Results: The results represent a tremendous impact of the studies for systematic training of nursing ethics in the curriculum. Providing regular curriculum, lectures, role model of instructors trained and skilled instructors in order to promote education and thereby improving the quality of care in nursing ethics and moral right decisions have been effective. Conclusion: Results indicate continued efforts to develop the content, structure and innovative teaching methods in undergraduate nursing ethics education program. It will not be possible unless thereare coordinating and supporting organizations. It is hoped that such studies on nurse educators to help improvement of the quality of their teaching practices through the training methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ethics, Nursing, Education, Care |
|
نویسندگان مقاله |
ساناز بستانی | s bostani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288049.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|