راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۲

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت احیای قلبی - ریوی: گزارش دو مرحله اول مدل کرک پاتریک
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: امروزه سازمان‌ها برای رشد و تعالی خود، توجه ویژه‌ای به آموزش ضمن خدمت اثربخش دارند. هدف تحقیق حاضر، ارائه گزارشی از سطوح اول و دوم مدل کرک پاریک در خصوص اثربخشی دوره آموزش احیای قلبی ریوی (CPR) به پرستاران است. روش‌ها: این پژوهش، یک پژوهش ارزشیابی برنامه به شیوه مقطعی و بر اساس مدل کرک پاتریک می‌باشد. بدین منظور دوره آموزشی CPR، به صورت کارگاه، برگزار و بر اساس مدل کرک پاتریک، مورد ارزشیابی قرار گرفت. 80 نفر نمونه به شیوه نمونه‌گیری آسان، در پژوهش شرکت داده شدند. دوره آموزش بر اساس سطوح واکنش و یادگیری مدل کرک پاتریک (سطوح اول و دوم مدل)، ارزیابی شد. یافته‌ها: نمره مطلوبیت به دست آمده در سطح اول مدل، برابر با 32/0±2/4 بود. در سطح دوم یا سطح یادگیری مدل کرک پاتریک، با استفاده از آزمون محقق ساخته و به صورت پره تست - پست تست، نمره مطلوبیت برابر با 09/0±7/4 بود. تغییر حاصله در سطح یادگیری با استفاده از آزمون تی مستقل، تفاوت معنادار آماری را بین پره تست و پست تست نشان داد. نتیجه‌گیری: هر چند ارزشیابی سطوح بعدی در دست اقدام است و هنوز نتایج آن برآورد نشده، لیکن نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که آموزش ضمن خدمت CPR، دارای اثربخشی مطلوب بوده و مدل ارزشیابی کرک پاتریک را می‌توان به عنوان مدلی مناسب جهت ارزیابی اثربخشی دوره‌های ضمن خدمت پرستاران، مورد استفاده قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل کرک پاتریک، آموزش ضمن خدمت، پرستاری، ارزشیابی‏

عنوان انگلیسی The effectiveness of in-service training on cardiopulmonary resuscitation: report of first and second levels of Kirkpatrick's model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, organizations have special attention on effective in-service training for their growth and development. The aim of this study is to present a report on the first and second levels of Kirkpatrick's model for the effectiveness of in-service training of cardiopulmonary resuscitation (CPR) for nurses. Methods: This is a cross-sectional evaluation study based on Kirkpatrick's model. For this purpose, in-service training workshop of CPR was held and then evaluated. With eighty nurses participated in the study with informed consent where simple sampling method was used. The in-service training course was evaluated based on reaction and learning levels of Kirkpatrick model. Results: The effectiveness score obtained in the first level of model was 4.2±0.32. The effectiveness score in the second level of model, which is evaluated with research made questionnaire using pretest-posttest design, was 4.7±0.09 that is statistically significant. Conclusion: Although the next level of evaluation is in progress and the results are still unmet, the results of this study showed that CPR in-service training has good efficacy and Kirkpatrick evaluation model can be used as an appropriate model for evaluating the effectiveness of nursing in-service training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Kirkpatrick Model, In-Service Training, Nursing, Evaluation

نویسندگان مقاله ملکه اکبری | m akbari


صفورا دری | s dorri


طیبه ماه ور | t mahvar



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-126-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288046.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات