|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت احیای قلبی - ریوی: گزارش دو مرحله اول مدل کرک پاتریک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: امروزه سازمانها برای رشد و تعالی خود، توجه ویژهای به آموزش ضمن خدمت اثربخش دارند. هدف تحقیق حاضر، ارائه گزارشی از سطوح اول و دوم مدل کرک پاریک در خصوص اثربخشی دوره آموزش احیای قلبی ریوی (CPR) به پرستاران است. روشها: این پژوهش، یک پژوهش ارزشیابی برنامه به شیوه مقطعی و بر اساس مدل کرک پاتریک میباشد. بدین منظور دوره آموزشی CPR، به صورت کارگاه، برگزار و بر اساس مدل کرک پاتریک، مورد ارزشیابی قرار گرفت. 80 نفر نمونه به شیوه نمونهگیری آسان، در پژوهش شرکت داده شدند. دوره آموزش بر اساس سطوح واکنش و یادگیری مدل کرک پاتریک (سطوح اول و دوم مدل)، ارزیابی شد. یافتهها: نمره مطلوبیت به دست آمده در سطح اول مدل، برابر با 32/0±2/4 بود. در سطح دوم یا سطح یادگیری مدل کرک پاتریک، با استفاده از آزمون محقق ساخته و به صورت پره تست - پست تست، نمره مطلوبیت برابر با 09/0±7/4 بود. تغییر حاصله در سطح یادگیری با استفاده از آزمون تی مستقل، تفاوت معنادار آماری را بین پره تست و پست تست نشان داد. نتیجهگیری: هر چند ارزشیابی سطوح بعدی در دست اقدام است و هنوز نتایج آن برآورد نشده، لیکن نتایج مطالعه فوق نشان میدهد که آموزش ضمن خدمت CPR، دارای اثربخشی مطلوب بوده و مدل ارزشیابی کرک پاتریک را میتوان به عنوان مدلی مناسب جهت ارزیابی اثربخشی دورههای ضمن خدمت پرستاران، مورد استفاده قرار داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل کرک پاتریک، آموزش ضمن خدمت، پرستاری، ارزشیابی |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of in-service training on cardiopulmonary resuscitation: report of first and second levels of Kirkpatrick's model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Today, organizations have special attention on effective in-service training for their growth and development. The aim of this study is to present a report on the first and second levels of Kirkpatrick's model for the effectiveness of in-service training of cardiopulmonary resuscitation (CPR) for nurses. Methods: This is a cross-sectional evaluation study based on Kirkpatrick's model. For this purpose, in-service training workshop of CPR was held and then evaluated. With eighty nurses participated in the study with informed consent where simple sampling method was used. The in-service training course was evaluated based on reaction and learning levels of Kirkpatrick model. Results: The effectiveness score obtained in the first level of model was 4.2±0.32. The effectiveness score in the second level of model, which is evaluated with research made questionnaire using pretest-posttest design, was 4.7±0.09 that is statistically significant. Conclusion: Although the next level of evaluation is in progress and the results are still unmet, the results of this study showed that CPR in-service training has good efficacy and Kirkpatrick evaluation model can be used as an appropriate model for evaluating the effectiveness of nursing in-service training. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Kirkpatrick Model, In-Service Training, Nursing, Evaluation |
|
نویسندگان مقاله |
ملکه اکبری | m akbari
صفورا دری | s dorri
طیبه ماه ور | t mahvar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-126-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-288046.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش مورد |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|