پژوهشنامه مالیات، جلد ۲۲، شماره ۲۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر تبلیغات بر تمکین مودیان مالیاتی (مطالعه موردی مشمولان بند (ج)، ماده ۹۵ ق.م.م)
چکیده فارسی مقاله در بیشتر کشورها، بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد. در این راستا راهکارهای کاربردی افزایش دریافت مالیات و کاهش هزینه های وصول آن از جمله مهمترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که دولت ها را درگیر خود نموده است. طی سالهای گذشته به منظور توسعه و ایجاد فرهنگ مالیاتی مطلوب یک سری فعالیتهای تبلیغاتی رسانه ای انجام پذیرفت. در این تحقیق سعی بر آن شد تاثیرگذاری این فعالیتهای تبلیغاتی که به عنوان شاخصی برای بهبود این فعالیتها می­باشد مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش به دلیل اینکه به وضعیت آنچه رخ داده است توجه دارد، توصیفی و چون از روش پرسشنامه ای استفاده می­نماید پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشاغل مشمول بند (ج) قانون مالیات های مستقیم در شهرستان شهرکرد می­باشد که تعداد آنها 6300 نفر برآورد شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 362 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به­عنوان نمونه انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که به غیر از حیطه پرداخت به­موقع مالیات که تاثیر تبلیغات در آن در حد متوسط بود در زمینه هایی چون افزایش آگاهی مردم از قوانین و جرایم مالیاتی و نحوه هزینه کردن آن، گسترش فرهنگ مالیاتی و افزایش احساس عدالت مالیاتی این تاثیر کمتر از متوسط ارزیابی گردید .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مالیات، مودی مالیاتی، تمکین مالیاتی، تبلیغات

عنوان انگلیسی Advertising Impact on Tax Compliance (A case study of Businesses Subject to Paragraph (c), Article 95, Direct Tax Act)
چکیده انگلیسی مقاله In many countries the main part of government revenue resources is raised by tax. Among countries tax share of total public revenues is different and it depends on development level and economic structure. So, governments have focused on practical solutions such as increasing tax collection and decreasing costs of tax collections as the most important issues. During previous years a series of media advertising activities have been done to develop and create desirable tax culture. This paper has attempted to review advertising activities’ impact as an index of improving tax related activities. This research is applied and descriptive and it uses questionnaire as an instrument for collecting data, so it is a kind of survey and field study. The statistical population includes all businesses subject to paragraph (c) of Direct Tax Act in Shahrekord in 1390 which is estimated 6300 and the random sample has been selected as 362 by Cochran formula. The reliability of questionnaire is 0.95 and data was analysed by SPSS19. The results have indicated that advertisement has average impact on tax payment and on fields like public awareness of tax laws, sanctions and the way to spend it, tax culture expansion and tax justice promotion, the impact is less than average level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tax, Taxpayers, Tax Compliance, Advertisement

نویسندگان مقاله فریدالدین علامه حایری | faridoddin allame haheri


امیر هرتمنی | amir hortmani


آرمان بهراد | arman behrad



نشانی اینترنتی http://taxjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-231&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1853/article-1853-287797.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات