مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی، راهبردهای مقابله‌ای و رضایت از زندگی با سلامت روانی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازه‌های روان‌شناختیروانشناختی هوش هیجانی، راهبردهای مقابله‌ای و رضایت از زندگی نقش مهمی در سلامت روانی دارند. لذالذا این پژوهش با هدف بررسی سهم هوش هیجانی، راهبردهای مقابله‌ای و رضایت از زندگی در سلامت روانی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 180 دانشجو (104 دختر و 76 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. همه آن‌هاآنها پرسشنامه‌های هوش هیجانی، راهبردهای مقابله‌ای، رضایت از زندگی و سلامت روانی را تککمییل ککردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-19 و با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهچند گانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌ها: ییافته‌ها نشان داد که هوش هیجانی، راهبرد مسالهمسئله‌مدار، رضایت از زندگی گذشته، حال و آینده با سلامت روانی رابطه مثبت و معنادار داشتند. راهبرد مسالهمسئله‌مدار، رضایت از زندگی حال و هوش هیجانی در یک مدل پیش‌بین توانستند 31 درصد از واریانس سلامت روانی را پیش‌بینی کنند. سهم راهبرد مسالهمسئله‌مدار در پییش‌بیینیی سلامت روانی بییش از ساییر متغییرها بود (01/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، راهبرد مسالهمسئله‌مدار، رضایت از زندگی حال و هوش هیجانی مهم‌ترینمهمترین پیش‌بینی کننده‌های سلامت روانی بودند؛ . بنابراین درمانگران و مشاوران باید به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آن‌هاآنها برنامه‌های مناسبی برای بهبود سلامت روانی دانشجویان پرستاری طراحی کنند. کلیدواژه‌هاکلید واژه‌ها: هوش هیجانی، راهبردهای مقابله‌ای، رضایت از زندگی، سلامت روان، دانشجویان پرستاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship Emotional Intelligence, Coping Strategies and Life Satisfaction with Mental Health in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychological constructs of emotional intelligence, coping strategies and life satisfaction play an important role in mental health. This research aimed to investigate the share of emotional intelligence, coping strategies and life satisfaction on mental health in nursing students. Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population of this research was all nursing students of Islamic Azad University of Varamin-Pishva branch in 2014-15 academic years. Totally 180 students (104 girls and 76 boys) were selected using stratifies randomly sampling method. All of them completed the questionnaires of emotional intelligence, coping strategies, life satisfaction and mental health. The data were analyzed with using the SPSS-19 software and by method of Pearson correlation and multivariateregression with stepwise model. Results: The results showed a positive and significant relationship between emotional intelligence, problem solving strategy and satisfaction of past life, present life and future life with mental health.Problem solving strategy, satisfaction of present life and emotional intelligence in one predicted model predicted 31 percent of variance of mental health. The share of problem solving strategy in prediction mental health was over of other variables(P< 0/01). Conclusion: According to the findings, problem solving strategy, satisfaction of present life and emotional intelligence was the most important predictor of mental health. Therefore, therapists and counselors regarded to the symptoms of mention variables and based those design appropriate programs for promote mental health in nursing students. Keywords: Emotional intelligence, Coping strategies, Life satisfaction, Mentalhealth, Nursing students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال عاشوری | jamal ashoori
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, isfahan khorasgan branch islamic azad university of isfahan, isfahan, iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، گروه روانشناسی اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://journal.jmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1849/article-1849-287675.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پزشکی / روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات