دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۰-۳۶

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به پزشکان خانواده از نحوه برقراری مهارت های ارتباطی پزشکان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از ارکان توانمندی پزشکان، کسب مهارتهای ارتباطی برای اجرای مطلوب وظایف حرفه ای آنان می باشد. مطالعات متعددی حاکی از آن است که بسیاری از پزشکان در جریان ایفای نقش حرفه ای خود بطور موثری با بیمارشان ارتباط بر قرار نمی کنند. چگونگی ارتباط و تعامل پزشک با بیمار نقش موثری در رضایتمندی بیمار، نتایج درمان، هزینه های پزشکی، کیفیت خدمات بالینی پزشکان و حتی شکایت از پزشکان می تواند داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به پزشکان طرح پزشک خانواده از نحوه برقراری ارتباط پزشک با بیمار در مراکز بهداشتی درمانی روستایی صورت گرفته است. مواد و روشها: این تحقیق، از نوع، پژوهش توصیفی ـ مقطعی بر روی 315 بیمار مراجعه کننده به پزشکان خانواده مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان مازندران در سال 91 انجام گرفت. اطلاعات این مطالعه با استفاده از پرسشنامه فرمهینی و همکاران (1385)، جمع آوری گردید. پرسشنامه مشتمل بر 24 سوال در شش حیطه رضایت از نحوه برخورد اولیه پزشک، نحوه مصاحبه و اخذ شرح حال گیری توسط پزشک، نحوه ارتباط پزشک با آنان، هنگام معاینات، نحوه آموزش، نحوه پیگیری مشکلات بیمار توسط پزشک، نحوه وقت و زمان لازم برای پیگیری مشکلات بیمار توسط پزشک بود. داده ها با کمک نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که 48/6% (153نفر) از بیماران از خدمات پزشک خانواده ارائه شده ناراضی و 16/9% (53 نفر) رضایت متوسط داشتند و تنها 73/8% (109نفر) رضایت کامل گزارش کردند. افراد سالمند نسبت به سایر سنین رضایت بیشتری داشتند. با بالا رفتن سطح تحصیلات، میزان رضایت کاهش می یافت. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده به نظر می رسد اساسی ترین انتظار مردم از تیم پزشکی و مراقبتی درمانی، برقراری ارتباط موثر و انسانی است و طبعا در سایه این مهم، الگوی تشخیصی و درمانی کامل شده و اثربخشی زیادی خواهد داشت. این انتظار بجا و منطقی است که باید در این جهت تلاش بیشتری صورت گیرد تا جامعه دیدگاه مناسب تری از حرفه پزشکی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، پزشکان خانواده، مهارت های ارتباطی، بیماران

عنوان انگلیسی Satisfaction Rate from the Communication Skills of Family Physicians in Rural Health Centers at Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Since that one of the basic points in the competences of physicians, is the communication skill to carry out their professional duties properly, several studies suggest that manyphysicians can not communicate to their patients, effectively.How to communicate and interact with patients plays an effective role in the patient satisfaction, treatment results, medical costs, the quality of clinical services, and even in the complaints from the doctors. This study was performed with the aim of determining the satisfaction rate about the communication skills of family physicians in rural health centers at Mazandaran University of Medical Sciences in the viewpoints of the individuals referring them in the year 2012. METHODS: This descriptive- cross sectional study, was performed on 315 patients referring to family physicians of rural health centers in Mazandaran province in the year2012. Data collecting was performed by using Farmahini questionnaire (2006). Questionnaire includes 24 questions in six areas: how to deal with the patient initially, how to take a medical interview, how to contact with the patient, in physical examination, how to educate, how to follow up the patient and the time duration for follow the patients problems by the doctor. Data analysis was performed by spss software with significant level of 0.95. FINDINGS: The study results showed that 153 individuals (48.6%) of patients, were unsatisfied about the service providing of family physicians. 53 persons (16.9%) had moderate satisfaction and only 109 persons (37.8%) were completely satisfied. Older persons had more satisfaction rate in comparison to other age groups. In higher educational levels, the rate of satisfaction was decreased. CONCLUSION: According to findings, the most basic expectation of people from medical team is effective and humanistic communication, in this manner, diagnostic and therapeutic patterns will be effective and completed. For better attitude of the patients about doctors, notification to the emotional and mental aspects of the patients should be improved in the physicians.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا علی باقری | rezaali bagheri
mazandaran university of medical sciences,sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سیداحمد محمدی کیا | seyed ahmad mohammadikia
mazandaran university of medical sciences,sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

مهرانه کاظمیان | mehraneh kazemian
mazandaran university of medical sciences,sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

بتول کاظمی | batuol kazemi
mazandaran university of medical sciences,sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

میثم رضاپور | meysam rezapour
mazandaran university of medical sciences,sari, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mededj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1848/article-1848-287645.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات