طلوع بهداشت یزد، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۹۶-۱۱۱

عنوان فارسی اثربخشی تمرینات ادراکی-حرکتی پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اخیرا گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و بازتولید زمان در کودکان 12-8 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش بررسی:  پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. 30 پسر 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به‌طور تصادفی در دو گروه گواه و تجربی گمارده شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل سیاهه اختلال هماهنگی رشدی مخصوص والدین، سیاهه مشاهده حرکتی مخصوص آموزگاران، آزمون هوش ریون کودکان، آزمون برو/نرو، آزمون استروپ و بازتولید زمان بود. آزمودنی­های گروه تجربی برنامه تمرینات ادراکی - حرکتی پاریاد را به مدت 20 جلسه سی دقیقه­ای انجام دادند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‎گیری مکرر و ویلکاکسون و در نرم‌افزار SPSS با سطح معناداری 05/0 صورت گرفت. یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تمرینات پاریاد بر بازداری پاسخ و ادراک زمان تأثیر معناداری دارد (005/0>p)، اما بر مؤلفه انعطاف‌پذیری شناختی تأثیر معناداری نداشت (005/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی رشدی، ادراک زمان، انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ، تمرینات ادراکی- حرکتی پاریاد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Paaryaad Perceptual-Motor Exercises on Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Time Reproduction in Children with Developmental Coordination
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Recently, the use of new therapeutic approaches to improve the executive functions of children with developmental coordination disorder (DCD) has attracted the attention of researchers. The aim of this research is to investigate the effectiveness of paaryaad exercises on response inhibition, cognitive flexibility and time reproduction in 8-12-year-old children with DCD. Methods: The current research was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design. The statistical population of the research was all the male students aged 8 to 12 years old in Maroodasht city schools in 2018, 30 of whom were randomly assigned to two experimental and control groups. The intervention included perceptual-motor paaryaad exercises for 20 thirty-minute sessions at the gym. Data were collected using GO/NOGO and Stroop software, and time reproduction. Data analysis was done using repeated measure analysis of variance and Wilcoxon test in SPSS 24 software. Results: The results of the research showed that the scores of the experimental group regarding the variables of cognitive flexibility and response inhibition increased and the scores of time reproduction decreased. However, the scores of the control group did not change in the studied variables. Moreover, the findings of the research showed that Paaryaad perceptual motor exercises have a significant effect on response inhibition and time reproduction (p< 0/005), but did not have a significant effect on the cognitive flexibility component (p< 0/005). Conclusion: Considering the effectiveness of Paaryaad exercises on response inhibition and time reproduction of children with DCD, it is suggested that these exercises be used as a suitable intervention method to improve some executive functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Developmental Coordination Disorder, Perceptual-Motor Exercises, Executive Functions

نویسندگان مقاله محمدرضا صادقیان شاهی | mohammadreza sadeghian shahi
Yazd University
دانشگاه یزد

سهیلا رضایی | soheila rezaee
Yazd University
دانشگاه یزد

حسین صمدی | hossein samadi
Yazd University
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://tbj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2969-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات