دین و سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۶

عنوان فارسی سلوک سلبی در ساحت سلامت اعتقادی اخلاقی از منظر علامه حسن زاده آملی
چکیده فارسی مقاله اصطیاد و استنباط و بلکه استناد به منطق و مکتب سلوکی علامه حسن زاده آملی)رض( و بیان و تبیین آن از اهمیت و ضرورت علمی و عملی خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر گزارش توصیفی تحلیلی با تکیه بر روش استنادی، اصطیادی و استنباطی با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی از اندیشه و آثار علامه است، زیرا در هندسه سلوکی علامه، سلوک سلبی و ایجابی بصورت منظومه ای و درهم تنیده سالک توحیدی را به سرمنزل مقصود و غایت قصوای معرفت و معنویت سوق و سیر می دهند تا به مقام فنای تام و آنگاه شهود قلبی جمال رب و وجه الله نائل گردد. سلامت در سلوک اخلاقی عرفانی در کلام و کردار علامه حسن زاده آملی نشانه هایی دارد مانند: نشانه های سلبی سلامت در ساحت اعتقادیات سلبِ شک، شبهه و شرک و در ساحت اخلاقیات سلبِ گرایش های نفسانی مانند شهوت، شکم و شهرت طلبی، افزون برآن سلبِ میل به گناه و گریز از گناهان شرعی و شأنی)شأن سلوکی( است و مهمتر از موارد یادشده در فرایند از سلوک تا شهود نیز عبارتند از: سلبِ خودگرایی، انگیزه غیر خدایی داشتن در طی منازل سلوکی و مراتب متناظر به هر منزل،دوری از نامحرمانِ سلوکی شهودی، اجتناب از سلوکِ غیر شرعی و غیر ولائی و به بیان دیگر)بیان ایجابی ) مراقبت سلوکی در تمام مراحل و مراتبِ سلامتِ معنوی . سلوکِ سلبی در طول سلوکِ ایجابی زیرساخت نیل به کمالات وجودی، مقامات معنوی و فتوحات غیبی است که اولا دارای مراحل و مراتب و ثانیا الزاماتی مانند ولایت گرایی و مراقبت نفس دائمی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت اعتقادی اخلاقی، سلوکِ سلبی، علامه حسن زاده آملی، مراقبت نفس

عنوان انگلیسی Negative Behavior in the Belief-Moral Health from the Perspective of Allameh Hassanzadeh Amoli
چکیده انگلیسی مقاله The inferring, rather referring to the Sulūki logic and school of Allameh Hassanzadeh Amoli and its expression and explanation, have a particular scientific and practical importance and necessity. This study aimed to provide a descriptive report based on the method of citation, observation, and inference with corresponding, explicit, and implied implications of Allameh's thoughts and works. This is because in Allameh's sulūki geometry, negative and positive sulūk in a systematic and interwoven manner lead the monotheism salek to the home of purpose and the ultimate goal of knowledge and spirituality; as a result, he reaches the position of complete annihilation and then the heart intuition of the God's Beauty and Face. Health in mystical moral conduct in the words and deeds of Allameh Hassanzadeh Amoli has various signs, such as negative signs of health in the field of beliefs, the rejection of doubt, suspicion, and polytheism, and in the field of ethics, the rejection of carnal tendencies, such as lust, belly, and fame-seeking, in addition to the disclaimer of the desire to sin and escape from religious and moral sins (sulūki dignity). More important than the mentioned cases in the process from sulūki to intuition is the denial of selfishness, having non-godly motives during sulūki stations and the levels corresponding to each station, avoiding the excluded ones of the intuitive sulūki, avoiding non-Sharia and non-Valiyah conduct and in other words (positive expression) sulūki care in all stages and levels of spiritual health. Negative conduct during positive conduct is the infrastructure of achieving existential perfections, spiritual authorities, and occult conquests, which has stages and levels firstly, and secondly, some requirements, such as accepting Velayet and constant self-care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Allameh Hassanzadeh Amoli, Mohammadi Sharia, Moral health, Negative sulūk, Self-Care

نویسندگان مقاله محمد جواد رودگر | Mohammad Javad Roudgar
Professor at “Mystic Department” in Research Institute for Islamic Culture and Thought (iict)



نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1353-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم و معارف اسلامی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی تحلیل محتوا
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات