این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۹، شماره ۲، صفحات ۲۲۷-۲۵۰
عنوان فارسی
نقد و مقایسه انسان فرهیخته سند تحول از منظر ابن سینا
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش، نقد و مقایسه انسان فرهیخته سند تحول از منظر ابنسینا بوده و برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تطبیقی بهره گرفته شده است. مبانی فلسفی تربیت و ویژگیهای هر دو دیدگاه درباره انسان فرهیخته بهطور تفصیلی و در قالب عناوین متعدد مطرح شده و مورد مقایسه قرارگرفته است. بررسی مواضع خلاف و وفاق نشان داد که مبانی فلسفی تربیت در هر دو دیدگاه با توجه به دین اسلام شکل گرفته است، در نتیجه در هر دو دیدگاه بنیانهای نظری در تربیت انسان فرهیخته آموزههای دینی و قرآنی است. بررسی مبانی فلسفی تربیت در هر دو نظام تربیتی نشان داد که تصویر انسان فرهیخته را نمیتوان تنها ذیل مبحث مبانی انسانشناسی مشاهده کرد. در هر دو دیدگاه، هدف غایی از تربیت انسان فرهیخته رسیدن به قرب الهی ذکر شده است. از وجوه اشتراک انسان فرهیخته سینوی و سند تحول میتوان به ویژگیهایی همچون نگرش غیرابزاری به دانش، حرفهگرایی و اجتماعی بودن اشاره کرد و همینطور از وجوه افتراق آنها ویژگیهایی همچون تعقل، اراده و اختیار و ابعاد تربیت قابلذکر است. در نظام تربیتی سینوی تربیت عرفانی نقشی برجسته دارد. با توجه به امکان بهکارگیری آرای ابنسینا در مورد انسان فرهیخته در نظام آموزشی ضروری است که در بازنگری و اصلاح مبانی نظری سند تحول نقاط اشتراک مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقد، سند تحول، انسان فرهیخته، ابنسینا
عنوان انگلیسی
A Culturally Sophisticated Person as Viewed in Fundamental Reform Document of Education and by Ibn-e-Sinaa
چکیده انگلیسی مقاله
FRDE, Fundamental Reform Document of Education, boasts about its goal of training culturally sophisticated citizens, yet it is not clear to what extent its definition of cultural sophistication matches that of Ibn-e-Sinaa's. To clarify the similarities and differences of the two, their philosophical foundations, as well as their outstanding features were extensively delineated and compared. Results show that the philosophical foundations of both are rooted in Islamic teachings and different than that of humanism as they both consider proximity to the Almighty as the ultimate goal of education. Other similarities between the two include a non-instrumental attitude towards knowledge, professionalism, and being social. The differences show in areas of emphasis on wisdom, will, authority, and dimensions of education/training. Within the Avicennian perspective mysticism and mystic training loom large, and as a result it is necessary that the theoretical foundation of FRDE be reviewed and corrected.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
critique, Fundamental Reform Document of Education, culturally sophisticated person, Ibn-e-Sinaa
نویسندگان مقاله
علی صحبت لو | A. Sohbatlou, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3285-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات