این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۹، شماره ۲، صفحات ۲۹-۴۸

عنوان فارسی سنجش نگرش متخصصان تهیه و تدوین مطالب درسی به مقوله آموزش زیست محیطی در برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله متأثر از تحولات چشمگیر در روند تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان، در سالهای اخیر چه در بعد نظری و چه در عمل شاهد توجهی گسترده به مقوله آموزش زیست­‌محیطی در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بوده‌­ایم. گرچه پشتوانه نظری و منطق بهره‌­گیری این دسته از آثار دربارۀ این رویکرد با تفاوتهایی همراه بوده است، اما غالب آنها بر این نکته اتفاق­‌نظر دارند که آموزش زبان انگلیسی به­‌منزلۀ زبانی بین‌­المللی، نه صرفاً یک فعالیت آموزشی بلکه توأمان فعالیتی اجتماعی است. با توجه به اهمیت این موضوع از یک سو و نیز توجه دیرهنگام اما نویدبخش به این مقوله در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش ایران، در این مقاله تلاش شده است تا به شیوه‌­ای کیفی به سنجش نگرش شماری از متخصصان حوزه تهیه و تدوین کتابهای درسی به جایگاه و اهمیت این رویکرد و نیز مشخصاً دیدگاه آنها نسبت به بازتاب این رویکرد در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در پایه­‌های دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شود. یافته­‌های حاصل از مصاحبه­‌های پژوهش بیانگر آن است که با وجود برخی اختلاف­‌نظرها درباره منطق بهره‌­گیری از این رویکرد، از منظر این متخصصان توجه به آموزش زیست­‌محیطی جایگاهی قابل‌­توجه در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی دارد؛ رویکردی که علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی، به تقویت تفکر انتقادی، فعالیت گروهی و رشد اجتماعی فراگیران یاری می‌­رساند. همچنین یافته­‌ها مبین نگرش مثبت متخصصان به گنجاندن آموزش زیست­‌محیطی در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی و البته ارائه پیشنهادهایی در راستای ارائه مطلوب­‌تر آن بوده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش زیست محیطی، تهیه و تدوین کتابهای درسی، آموزش زبان انگلیسی، نگرش، آموزش انتقادی

عنوان انگلیسی The Attitude of Curriculum Experts towards the Environmental Content within the New English Language Teaching Program in Iran
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, due to significant developments in the process of authoring English Language textbooks, extensive attention has been paid to the topic of environmental education, in both theoretical and practical aspects. Although the theoretical background and the logic of approaching the topic vary across these textbooks, most of them are based on this notion that teaching English Language, as an international means of communication, is both an educational and social activity. Due to the importance of the subject, on the one hand, and the belated, yet promising, attention paid to this topic in newly authored textbooks, on the other, the present research has tried to explore the attitudes of textbook experts towards the subject, especially those involved in supplying English Language textbooks for 10th-12th grades. The analysis of the data collected through interviews revealed that these specialists, despite differences of opinion on the logic of the approach, consider environmental content as having a considerably significant status in authoring English Language textbooks, as in addition to the language skills, such content can help students with critical thinking and social development. Furthermore, the findings indicate that experts have a positive attitude towards the inclusion of environmental topics in the newly authored English Language textbooks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله environmental education, textbook preparation, teaching English, attitude, critical thinking

نویسندگان مقاله حسین داوری | H. Davari, Ph.D.


ابوطالب ایرانمهر | A. Iranmehr, Ph.D.


آیلین فیروزیان پوراصفهانی | A. Firoozian Pooresfahani, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1539-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات