|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی همزمان فعالیتهای موسیقایی– حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نقص در تعادل، از بارزترین اختلالات حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی همزمان فعالیتهای موسیقایی- حرکتی بر روی تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و همراه با گروه شاهد بود. 22 کودک مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 05/1 ± 50/8 سال به صورت تصادفی در دو گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. مداخله حرکتی به مدت 12 هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه اجرا شد و همچنین، از موسیقی ارف استفاده شد. از نسخه دوم آزمون Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) جهت ارزیابی تعادل این کودکان استفاده گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مقدار F مشاهده شده در نمرات پسآزمون تعادل ایستا (17/52 = F) و پویا (33/24 = F) در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سه گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و گروه شاهد معنیدار بود (001/0 > P). نتیجهگیری: فعالیتهای موسیقایی- حرکتی میتواند به عنوان یک مداخله درمانی حرکتی مناسب به منظور بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا پیشنهاد شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعالیتهای موسیقایی- حرکتی، تعادل، کودکان، اختلال طیف اتیسم |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Simultaneous Musical-Motor Activities on Balance Improvement in Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The impaired balance is one of the most obvious movement disorders in children with autism spectrum disorder (ASD). The purpose of current study was to investigate the effectiveness of simultaneous musical-motor activities on balance improvement in children with high-functioning autism. Methods: This was a quasi-experimental study with pretest-posttest design and a control group. The participations were 22 children with high-functioning autism with mean age of 8.50 ± 1.05 years; they were randomly divided into two intervention groups including with and without music, and a control group. The motor intervention was performed for 12 weeks, three sessions per week and 45 to 60 minutes for each session. The Orff music was used during the sessions. The Movement Assessment Battery for Children-Second Edition (MABC-2) test was used to evaluate the balance of these children. Moreover, data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA). Findings: F-value was significantly different between the three motor intervention groups with and without exposure to music and control group (P < 0.001) in the static balance (F = 52.17) and dynamic balance (F = 24.33) post-test scores in children with high-functioning autism. Conclusion: According to the findings, musical-motor activities can be recommended as a motor therapy intervention to improve static and dynamic balance for these children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Musical-motor activities, Balance, Children, Autism spectrum disorder |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا صدیقی | Zahra Sedighi Assistant Professor, Sport Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran استادیار، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
سلمان سلطانی نژاد | Salman Soltani-Nejad Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Kahnooj Branch, Islamic Azad University, Kahnooj, Iran استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
مهشید عماد | Mahshid Emad Instructor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran مربی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-494-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|