|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور، راهکاری برای بهبود وضعیت شناختی بیماران کووید ۱۹: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بیماران کووید 19 دچار علایم اختلال شناختی میشوند. این بیماران استرس زیادی را ادراک میکنند و ملزم به رعایت شرایط قرنطینه هستند. آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور منطبق با رعایت اصول قرنطینه این بیماران، میتواند در روند بهبود آنها مؤثر باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور بر وضعیت شناختی بیماران کووید19 انجام شد. روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، جامعه تحقیق را تمامی بیماران کووید 19 مراجعهکننده به بیمارستان غرضی شهر اصفهان در زمستان سال 1400 تشکیل داد. 70 نفر از این بیماران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفیسازی محدود، در دو گروه مداخله و شاهد (35 نفر) قرار گرفتند. برای گروه مداخله برنامه آموزش آنلاین مدیریت استرس از راه دور در پنج جلسه 60 دقیقهای طی دو هفته اجرا گردید. گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. شاخص وضعیت شناختی با استفاده از پرسشنامه معاینه مختصر وضعیت شناختی (Mini Mental State Examination یا MMSE) Folstein و همکاران، قبل و پس از جلسات آموزش ارزیابی گردید. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمونهای 2c، Independent t، Paired t و ANCOVA در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مقایسه میانگین نمرات وضعیت شناختی دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور، بر وضعیت شناختی بیماران کووید 19 تأثیر معنیداری داشت و باعث بهبود این شاخص در گروه مداخله شد (05/0 ≥ P). نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس به روش از راه دور، میتواند وضعیت شناختی بیماران کووید 19 را بهبود بخشد. بنابراین، این شیوه آموزش با توجه به راحتی و امکان استفاده در شرایط قرنطینه این بیماران، توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش از راه دور، فشار روانشناختی، وضعیت شناختی، کووید 19 |
|
عنوان انگلیسی |
Remote Stress Management Training, a Solution to Improve the Cognitive Status of Patients with COVID-19: A Randomized Clinical Trial |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19) experience symptoms of cognitive impairment. These patients perceive a lot of stress and are required to comply with quarantine conditions. Remote stress management training, in accordance with the principles of quarantine of these patients, can be effective in their recovery process. Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the effect of remote stress management training on the cognitive status of patients with COVID-19. Methods: In this randomized clinical trial, the research population was all the patients with COVID-19 referred to Gharazi Hospital in Isfahan City, Iran, in the winter of 2021. Seventy patients were selected by available sampling method and divided into two intervention and control groups (35 people) by limited randomization method. For the intervention group, the remote stress management online training program was implemented in five 60-minute sessions over two weeks. The control group did not receive training. The cognitive status index was measured using Folstein et al.'s brief cognitive status examination questionnaire [Mini-Mental State Examination (MMSE)] before and after the training sessions. The data were analyzed with SPSS software at two levels of descriptive and inferential statistics and by performing chi-square test, independent t-test, paired t-test as well as the analysis of covariance (ANCOVA). Findings: The comparison of the average scores of the cognitive status in the pre-test and post-test phases of the two groups showed that the remote stress management training had a significant effect on the cognitive status of the patients with COVID-19 and improved this index in the intervention group (P ≤ 0.05). Conclusion: Based on the results, remote stress management training can improve the cognitive status of patients with COVID-19. Therefore, this method of training is recommended due to the convenience and possibility of using it in the quarantine conditions of these patients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Distance education, Psychological distress, Cognitive status, COVID-19 |
|
نویسندگان مقاله |
حسین حسینی نوه | Hossein Hosseini-Naveh PhD Student, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
مجتبی انصاری شهیدی | Mojtaba Ansari-Shahidi Assistant Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
امیرمحسن راهنجات | Amir Mohsen Rahnejat Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, School of Medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
محمدرضا یزدانی | Mohammadreza Yazdani Assistant Professor, Department of Infectious Diseases and Tropical Medicine, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran استادیار، گروه بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-551-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|