|
علوم تربیتی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
کتابسنجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اگرچه کتابسنجی واژه نسبتاً جدیدی است، اما استفاده از آن به دهه 1980 برمیگردد. کتابسنجی بعنوان یک روش کمی در ارزیابی متون در سطح وسیعی در رشتههای مختلف، بویژه در دو دهه اخیر کاربرد داشته است. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن تعریف و توصیف کتابسنجی به بررسی سابقه تاریخی آن پرداخته و دامنه و کاربردهای آن را معرفی نماید. همچنین سه روش بسیار شبیه و در مواردی همانند با کتابسنجی یعنی: کتابخانه سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی را تعریف نموده و تفاوت آنها را باروش کتابسنجی مشخص نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Bibliometrics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Although the coinage of term Bibliometrics is fairly recent, its usage and practice can be traced back to the 1890’s. Bibliometrics has been used vastly as a quantitaive method for evaluating the literature in different disciplines, particularly in the last two decades. This article is intended to review Biblioliometrics, and define three similar and somtimes identical methods to it: librarmetry, scientometrics and informetrics. The distinctions between Bibliometrics and the three methods will also be defined. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریده عصاره | عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_16112_fe73805b3a7cccc4b8ff609b09398022.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|