خانواده درمانی کاربردی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳-۲۴

عنوان فارسی مدل یابی تاثیر عوامل فردی، آموزشی و خارجی موثر بر بهزیستی روان‌شناختی در کودکان با نقش میانجی آموزش رسانه‌ای مهارت‌های زندگی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی عوامل فردی، آموزشی و خارجی مؤثر بر بهزیستی روان‌شناختی در کودکان با نقش میانجی آموزش رسانه‌ای مهارت‌های زندگی انجام گرفت. روش پژوهش: این تحقیق به لحاظ هدف از نوع توصیفی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات جزء مطالعات پیمایشی بحساب می‌آید. برای انجام تحقیق، در ادبیات کلیه عوامل مرتبط با موضوع بهزیستی روان‌شناختی در کودکان با تکیه بر مبانی نظری و ادبیات شناسایی شده و در ادامه، جهت اعتبارسنجی گویه‌ها بارهای عاملی گویه‌ها ارائه شد. جامعه آماری تحقیق خبرگان و کارشناسان حوزه روان‌شناسی بودند که به‌طور ویژه مطالعاتی در حوزه کودکان داشتند. برای انتخاب افراد شرکت‌کننده از روش نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی استفاده شده و در نهایت 20 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از مدل ساختاری تفسیری انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که عوامل زمینه‌ساز بهزیستی در سه بُعد فردی، آموزشی و خارجی تقسیم می‌شوند که عواملی از قبیل هوش هیجانی، ویژگی‌های شخصیت، خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری، خودکارآمدی، تنظیم هیجان، حمایت اجتماعی ادراک ‌شده، ذهن‌آگاهی، الگوهای ارتباطی، استرس و اضطراب اجتماعی برای بُعد فردی، آموزش مدیریت والدین، عملکرد تحصیلی، آموزش هوش مثبت، آموزش مهارت‌های زندگی و عملکرد خانواده برای بُعد آموزشی و در نهایت، ارتباط والد-فرزند، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شبکه‌های اجتماعی، اشتغال والدین، اعتیاد اینترنتی و بازی‌های رایانه‌ای به عنوان عوامل خارجی مؤثر بر بهزیستی روان‌شناختی کودکان در مدل مطرح شده‌اند. نتیجه‌گیری: بنابراین توصیه می‌شود که خانواده‌ها با افزایش حضور در محیط‌های اجتماعی و اعتماد کردن به کودکان خود، روحیه ابراز احساسات و تجربیات را در کودکان خود تقویت کنند، چرا که این مسئله باعث تقویت بهزیستی روان‌شناختی در کودکان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی، عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل خارحی، آموزش رسانه‌ای مهارت‌های زندگی،

عنوان انگلیسی Modeling the impact of individual, educational and external factors affecting psychological well-being in children with the mediating role of life skills media education
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The current research was conducted with the aim of modeling individual, educational and external factors affecting psychological well-being in children with the mediating role of life skills media education. Methods: This research is descriptive in terms of its purpose and is considered a survey study in terms of data collection. To conduct the research, all the factors related to the issue of psychological well-being in children were identified in the literature by relying on the theoretical foundations and the literature, and then, in order to validate the items, the factor loadings of the items were presented. The statistical population of the research was the experts in the field of psychology, who especially had studies in the field of children. Purposeful sampling and snowball method were used to select the participants and finally 20 people were considered as a statistical sample. Data analysis was also done using interpretive structural model. Results: The findings of the research showed that the factors underlying well-being are divided into three personal, educational and external dimensions, which include factors such as emotional intelligence, personality traits, self-regulation, responsibility, self-efficacy, emotion regulation, perceived social support, mindfulness, communication patterns, stress and anxiety. social for the individual dimension, parent management training, academic performance, positive intelligence training, life skills training and family performance for the educational dimension and finally, parent-child relationship, family cohesion and flexibility, socio-economic status, social networks, parental employment, Internet addiction and computer games have been proposed as external factors affecting children's psychological well-being in the model. Conclusion: Therefore, it is recommended that families strengthen the spirit of expressing feelings and experiences in their children by increasing their presence in social environments and trusting their children, because this issue strengthens the psychological well-being of children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی, عوامل فردی, عوامل آموزشی, عوامل خارحی, آموزش رسانه‌ای مهارت‌های زندگی

نویسندگان مقاله فاطمه حیدری مشهور |
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

سعیده السادات حسینی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

کریم افشاری نیا |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مختار عارفی |
دانشیار گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://www.aftj.ir/article_179119_48b844549106430a0467d56d2e5ffed3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات